19.01.2021 r. – ARTYŚCI OTRZYMAJĄ ŚWIADCZENIE POSTOJOWE
Zgodnie z tarczą 6.0, prawo do jednorazowego dodatkowego świadczenia postojowego przysługuje kolejnym grupom wykonującym umowy cywilnoprawne. Z postojowego skorzystają twórcy, artyści, technicy wspomagający kulturę, architekci i osoby, które świadczą usługi na rzecz muzeów.

Warunkiem otrzymania świadczenia, jest uzyskanie przychodu z umowy cywilnoprawnej zawartej do 15 grudnia 2020 r., m.in. z działalności twórczej w zakresie sztuk plastycznych, literatury, muzyki, działalności artystycznej w dziedzinie sztuki aktorskiej, wokalistyki oraz usług w zakresie architektury.

Osoba, która wystąpi z wnioskiem o świadczenie, nie może posiadać innego tytułu do ubezpieczeń społecznych, np. nie może w tej sytuacji pracować na etacie, czy prowadzić działalności gospodarczej, itp. – informuje Marlena Nowicka – regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce – Oprócz tego, przychód z umowy cywilnoprawnej w miesiącu przed tym, w którym składany jest wniosek o jednorazowe dodatkowe świadczenie postojowe, nie może przekroczyć 300 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału, tj. w grudniu 2020 r., styczniu, czy lutym 2021  r. kwoty 15 506,79 zł.

Jednorazowe dodatkowe świadczenie postojowe przysługuje w wysokości 2080 zł. Jeśli jednak suma przychodów z umów cywilnoprawnych w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym składany jest wniosek, wynosi do 1299,99 zł, to ZUS wypłaci świadczenie w wysokości sumy wynagrodzeń z tych umów.

Wniosek o jednorazowe dodatkowe świadczenie postojowe można składać wyłącznie elektronicznie – przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Wniosek powinien trafić do ZUS najpóźniej w ciągu 3 miesięcy od miesiąca, w którym zostanie zniesiony stan epidemii – dodaje Nowicka.

12.01.2021 r. – PRZEDSIĘBIORCY OTRZYMAJĄ INFORMACJĘ O STANIE ICH ROZLICZEŃ ZA 2020 ROK
ZUS rozpoczyna informowanie płatników składek o stanie ich kont za 2020 r. Przedsiębiorcy otrzymają informację o saldzie ich kont oraz o rozliczeniu wpłat  dokonanych w 2020 r. na indywidualny numer rachunku składkowego (NRS).W tym roku informacje zostaną udostępnione na Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS).

Od 7 stycznia informacje o saldzie i rozliczeniu wpłat są sukcesywnie przekazywane do 2,5 mln płatników. Każdy z nich dowie się, czy na jego koncie w ZUS jest nadpłata, niedopłata, czy też konto jest rozliczone na zero. W informacji będzie podana wysokość wpłat przekazanych w ubiegłym roku oraz jakie należności zostały rozliczone tymi wpłatami – informuje Marlena Nowicka – rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce – Przedsiębiorcy, którzy spłacają zadłużenie w układzie ratalnym, otrzymają informację o kwocie, która pozostała im jeszcze do spłaty.

Niedopłata
Niedopłata na koncie płatnika składek może zostać rozłożona na raty. Jeżeli płatnik nie jest w stanie jednorazowo jej spłacić, może złożyć wniosek o ulgę. Aby uzyskać więcej informacji na ten temat, można skontaktować się z doradcą ds. ulg i umorzeń, który przedstawi najkorzystniejsze warunki spłaty zadłużenia. Doradca pomoże też w wypełnieniu wniosku i skompletowaniu niezbędnych dokumentów. Z doradcą można skontaktować się telefonicznie (numery telefonów kontaktowych) lub umówić się na e-wizytę.

Niewielkie niedopłaty można spłacić poprzez powiększenie wpłaty na rozliczenie składek wpłacanych w najbliższym terminie. Trzeba jednak sprawdzić, czy od zaległości należne są odsetki za zwłokę. Odsetki można obliczyć za pomocą kalkulatora odsetkowego dla płatników składek ZUS.

Nadpłata
Nadpłatę można pomniejszyć z kwoty składek wpłacanych w najbliższym terminie. Można też wystąpić z wnioskiem o jej zwrot (wniosek RZS). Nadpłata zostanie zwrócona na numer rachunku bankowego, który jest zapisany na koncie płatnika.

WAŻNE
Wnioski o zwolnienie z opłacania składek na podstawie Tarczy Antykryzysowej 6.0 można składać od 30 grudnia 2020 r., a efekt zwolnienia będzie widoczny na kontach płatników po rozpatrzeniu wniosku, tj. w 2021 r. Oznacza to, że przekazywana informacja o stanie konta, nie będzie uwzględniała tego zwolnienia.

Informacja dotyczy stanu konta na 31 grudnia 2020 r. Jeżeli składki zostały opłacone za miesiące, za które nastąpi zwolnienie, kwota nadpłaty będzie widoczna na koncie płatnika składek na PUE ZUS.

Składki wpłacone po 31 grudnia 2020 r. nie będą uwzględnione w informacji. Dlatego, w razie wątpliwości, co do kwoty niedopłaty lub nadpłaty wskazanej w informacji, należy sprawdzić aktualny stan rozliczeń konta na PUE ZUS w „Panelu płatnika”, w zakładce „Salda bieżące”.

08.01.2021 r.- UPŁYWA CZAS NA ZŁOŻENIE WNIOSKU O WYŻSZĄ EMERYTURĘ
Do poniedziałku, 11 stycznia 2021 roku, osoby urodzone w 1953 roku i pobierające wcześniejszą emeryturę  mają czas na złożenie wniosku o emeryturę powszechną na korzystnych zasadach – przypomina Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Możliwość ta dotyczy osób urodzonych w 1953 r., które przeszły na wcześniejszą emeryturę na podstawie wniosku złożonego przed 2013 rokiem. Wynika to ze zmiany sposobu obliczania nowej emerytury po ukończeniu powszechnego wieku emerytalnego.

Dotychczas podstawa obliczenia emerytury powszechnej, była pomniejszana o już pobrane emerytury wcześniejsze. Dla tych, których objęła zmiana przepisów, takiego pomniejszania teraz nie ma. To otwiera furtkę do wyższego świadczenia.

Konieczny wniosek
Osoba, która nadal pobiera emeryturę wcześniejszą i nie ma jeszcze przyznanej emerytury powszechnej, może złożyć o nią wniosek do ZUS-u. Jeśli zrobi to najpóźniej do 11 stycznia 2021 roku, to Zakład wyliczy świadczenie na korzystniejszych zasadach. Do złożenia wniosku służy standardowy formularz o symbolu EMP. Emerytura w nowej wysokości będzie przysługiwać od miesiąca złożenia wniosku.

Kiedy ZUS przeliczy świadczenie z urzędu
Natomiast osoba, która już ma przyznaną emeryturę powszechną w wysokości pomniejszonej o pobrane emerytury wcześniejsze, nie musi robić nic. Zakład przeliczy jej świadczenie z urzędu po 11 stycznia 2021 roku i poinformuje o nowej wysokości emerytury. Emerytura w nowej wysokości będzie przysługiwać od dnia, od którego Zakład podjął wypłatę emerytury powszechnej.

Jeśli wypłata tej emerytury była zawieszona, to świadczenie w nowej wysokości będzie przysługiwać od dnia, od którego mogłaby być podjęta jego wypłata. Jeśli przeliczone świadczenie okaże się wyższe od dotychczasowego, to zakład wypłaci też wyrównanie.

 Marlena Nowicka
rzeczniczka prasowa
ZUS w Wielkopolsce

21.12.2020 r.- PRZELICZENIA ŚWIADCZEŃ DLA OSÓB URODZONYCH W 1953 ROKU
Osoby na wcześniejszej emeryturze, które urodziły się w 1953 r., mogą jeszcze wystąpić o naliczenie nowej emerytury na korzystniejszych zasadach. Czas na złożenie wniosku upływa 11 stycznia 2021 r.

Dla osób urodzonych w 1953 r., które przeszły na wcześniejszą emeryturę, na podstawie wniosku złożonego przed 2013 r., zmienił się sposób obliczania nowej emerytury po ukończeniu powszechnego wieku emerytalnego. Dotychczas podstawa obliczenia emerytury powszechnej była pomniejszana o już pobrane emerytury wcześniejsze. Dla osób, które objęła zmiana przepisów, takiego pomniejszania już nie ma.

Kto otrzyma wyższą emeryturę na wniosek?
Osoby, które nadal pobierają emeryturę wcześniejszą i nie mają jeszcze przyznanej emerytury powszechnej, mogą złożyć o nią wniosek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jeśli zrobią to najpóźniej do 11 stycznia 2021 r., to ZUS wyliczy świadczenie na korzystniejszych zasadach. Do złożenia wniosku służy standardowy formularz o symbolu EMP. Emerytura w nowej wysokości będzie przysługiwać od miesiąca złożenia wniosku.

Kto nie musi składać wniosku?
Osoby, które mają już przyznaną emeryturę powszechną w wysokości pomniejszonej o pobrane emerytury wcześniejsze, nie muszą robić nic. ZUS, po 11 stycznia 2021 r., przeliczy ich świadczenie z urzędu i poinformuje o nowej wysokości emerytury. Emerytura w nowej wysokości będzie przysługiwać od dnia, od którego ZUS podjął wypłatę emerytury powszechnej. Jeśli wypłata tej emerytury była zawieszona, to świadczenie w nowej wysokości będzie przysługiwać od dnia, od którego mogłaby być podjęta jego wypłata.

Jeśli przeliczone świadczenie okaże się wyższe od dotychczasowego, to ZUS wypłaci też wyrównanie.

Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej: www.zus.pl.

16.12.2020 r. – SKŁADANIE DOKUMENTÓW ROZLICZENIOWYCH
Przedsiębiorcy, którzy będą chcieli skorzystać z tarczy antykryzysowej 6.0, a tym samym ze zwolnienia z opłacania składek za listopad, powinni do końca roku złożyć deklaracje rozliczeniowe – przypomina Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Prezydent podpisał ustawę, która wprowadza tzw. tarczę antykryzysową 6.0. Zakłada ona m.in. zwolnienie z opłacania składek za listopad 2020 r. dla płatników działających pod określonymi kodami PKD.

Aby skorzystać z ulgi, w formie zwolnienia z opłacania składek za listopad, trzeba pamiętać o złożeniu deklaracji rozliczeniowych. Firmy, które do końca roku nie złożą rozliczeń, nie będą zwolnione z opłacania składek za listopad – wyjaśnia Marlena Nowicka – rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce.

Kto nie musi składać dokumentów rozliczeniowych?
Zgodnie z przepisami, zwolnienie z comiesięcznego składania dokumentów rozliczeniowych, przysługuje przedsiębiorcom opłacającym składki wyłącznie na własne ubezpieczenia lub za siebie i osoby współpracujące, jeżeli w ostatnio złożonych dokumentach, zadeklarowana została kwota w wysokości najniższej podstawy wymiaru składek, obowiązującej danego przedsiębiorcę lub osobę współpracującą.

Minimalna podstawa wymiaru składek wynosi 60 proc. prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego lub 30 proc. kwoty minimalnego wynagrodzenia.
Zwolnieni ze składania dokumentów są także przedsiębiorcy korzystający z Małego ZUS plus, z podstawą wymiaru składek ustalaną indywidualnie.

Zwolnienie z obowiązku comiesięcznego składania dokumentów obejmuje także rodzica, który rozlicza składki za nianię, jeśli w ostatnim złożonym, za pełny miesiąc, komplecie dokumentów rozliczeniowych, została za nią wykazana podstawa wymiaru składek nie wyższa niż 50 proc. minimalnego wynagrodzenia (w przypadku umowy uaktywniającej zawartej po 1 stycznia 2018 r.) lub z nie wyższą niż minimalne wynagrodzenie (dla umowy uaktywniającej zawartej przed 1 stycznia 2018 r.).

Deklaracji nie muszą również składać osoby zgłoszone do dobrowolnych ubezpieczeń emerytalnego i rentowych, które opłacają składki tylko za siebie, a w ostatniej złożonej deklaracji rozliczeniowej, została wykazana podstawa wymiaru składek na te ubezpieczenia nie niższa niż kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę.

15.12.2020 r. – ZASIŁEK DLA MEDYKÓW
Osoby zatrudnione w podmiotach leczniczych, zarówno pracownicy medyczni, jak i niemedyczni, mają prawo do 100-proc. zasiłku chorobowego.
Na podwyższony zasiłek mogą również liczyć strażacy ochotnicy. Prawo do 100-proc. zasiłku będzie im przysługiwać, jeżeli ich niezdolność do pracy, kwarantanna lub izolacja nastąpiła po zetknięciu z Covid-19 w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych albo wykonywaniem zadań w ochotniczej straży pożarnej. Nowe przepisy umożliwiają wyrównanie wysokości zasiłku chorobowego, za okres począwszy od 5 września, do 100 proc. jego podstawy, osobom zatrudnionym w podmiotach leczniczych. Przeliczenie zasiłku będzie następowało na wniosek.

Jeśli zasiłki wypłaca sam pracodawca/zleceniodawca, to wniosek należy przekazać pracodawcy lub zleceniodawcy. Osoba prowadząca własną firmę, składa wniosek bezpośrednio w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Może to zrobić przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE ZUS).

Na 100-proc. wynagrodzenie chorobowe od pracodawcy, a potem zasiłek chorobowy w wymiarze 100 proc., mogą również liczyć osoby zatrudnione w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej, noclegowniach oraz innych placówkach zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub w podeszłym wieku. W ich przypadku podwyższone świadczenia przysługują od 29 listopada. Zasiłek chorobowy w wysokości 100 proc. przysługuje osobom objętym ubezpieczeniem chorobowym, zarówno obowiązkowo (np. pracownikom) jak i dobrowolnie (np. zleceniobiorcom, osobom prowadzącym działalność gospodarczą).

Dokumentem potrzebnym do wypłaty podwyższonego zasiłku osobie zatrudnionej w podmiocie leczniczym lub w jednostce pomocy społecznej, która otrzymała zwolnienie lekarskie w związku z COVID-19, jest oświadczenie ubezpieczonego, że niezdolność do pracy jest spowodowana COVID-19. Strażak ochotnik składa oświadczenie, że niezdolność do pracy, kwarantanna lub izolacja w warunkach domowych jest spowodowana COVID-19 i powstała w związku z wykonywaniem zadań członka OSP. Szczegółowe informacje o zasadach ustalania prawa do zasiłku chorobowego na preferencyjnych warunkach dla zatrudnionych w podmiotach leczniczych, jednostkach pomocy społecznej i członków ochotniczej straży pożarnej, znajdują się na stronie internetowej www.zus.pl. Tam też można znaleźć wzór oświadczenia.

09.12.2020 r. – SKŁADANIE WNIOSKÓW O ODROCZENIE SKŁADEK
Firmy oczekujące na pomoc z Tarczy, mogą wnioskować o odroczenie płatności składek. Płatnicy, którzy czekają na wejście w życie przepisów o zwolnieniu ze składek za listopad br., mogą złożyć wniosek do ZUS o odroczenie terminu płatności np. o miesiąc – podkreśla Zakład Ubezpieczeń Społecznych. W parlamencie trwają prace nad kolejną odsłoną Tarczy antykryzysowej. Zakłada ona m.in. wypłatę świadczenia postojowego oraz zwolnienie z opłacania składek za listopad br.

Płatnicy, którzy czekają na wejście w życie przepisów, zakładających  zwolnienie ze składek za listopad i nie wiedzą, czy mają opłacać składki, czy też nie, mogą złożyć do ZUS wniosek o odroczenie terminu płatności, np. o jeden miesiąc. Jeśli płatnik złoży wniosek przed terminem płatności składek, nie poniesie żadnych kosztów związanych z ulgą – informuje Marlena Nowicka, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce – Dotyczy to przedsiębiorców, dla których termin na opłacenie należności do ZUS za listopad upływa 10 i 15 grudnia. Są to m.in. osoby fizyczne opłacające składkę wyłącznie za siebie.

Wnioski można składać za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (PUE ZUS).

Propozycja ZUS, dotycząca składania wniosków o odroczenie, wynika z tego, że tarcza branżowa nie weszła jeszcze w życie, a zbliżają się terminy zapłaty składek za listopad. Dzięki złożeniu wniosku, płatnicy działający w branżach, które zostały uwzględnione w projekcie tarczy branżowej (zarówno na etapie prac sejmowych, jak też zaproponowanych w poprawkach Senatu), nie będą musieli płacić należności do ZUS za ten okres, tylko zaczekają na wejście w życie ostatecznego kształtu przepisów. Podobna sytuacja wystąpiła na wiosnę i wtedy również ZUS podpowiadał, jak w prosty sposób zdjąć z siebie niepewność, co do docelowego stanu prawnego.

08.12.2020 r. – ZMIANY LIMITÓW ZAROBKÓW NA EMERYTURZE I RENCIE
Od grudnia wzrosły limity zarobków na emeryturze i rencie. Osoby będące na emeryturze lub pobierające rentę mogą być w dalszym ciągu aktywne zawodowo. Muszą jednak pilnować, aby osiągane dochody, nie spowodowały obniżenia lub zawieszenia świadczenia. Limity zarobków zmieniają się bowiem co trzy miesiące.

Zmniejszeniu podlega emerytura lub renta, gdy uzyskany przychód jest większy niż 70 procent przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w kraju. Od 1 grudnia kwota ta wynosi 3618,30 zł. Do zawieszenia świadczenia dochodzi wówczas, gdy przychód przekroczy górną kwotę graniczną, tzn. 130 procent przeciętnego wynagrodzenia. Od 1 grudnia kwota ta wynosi 6719,70 zł. Kwoty te będą obowiązywać do 28 lutego 2021 r. i zmienią się za trzy miesiące.

Gdy przekroczony zostaje próg 70 procent przeciętnego wynagrodzenia, świadczenie umniejsza się o kwotę przekroczenia, maksymalnie zaś, gdy kwota przekroczenia jest wyższa niż kwota maksymalnego zmniejszenia, o kwotę:

  • 620,37 zł dla emerytury i renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy;
  • 465,31 zł dla renty z tytułu częściowej niezdolności do pracy;
  • 527,35 zł dla renty rodzinnej, do której uprawniona jest jedna osoba.

Emeryci, którzy osiągnęli powszechny wiek emerytalny, a także osoby, które pobierają z ZUS renty dla inwalidów wojennych, inwalidów wojskowych, których niezdolność do pracy pozostaje w związku ze służbą wojskową oraz renty rodzinne przysługujące po osobach uprawnionych do tych świadczeń, mogą zarobkować bez ograniczeń i nie muszą powiadamiać ZUS o osiąganych zarobkach.

07.12.2020 r. – ROSNĄCA POPULARNOŚĆ KORZYSTANIA Z USŁUG
Mieszkańcy południowej Wielkopolski chętnie korzystają z pomocy realizowanej przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Świadczenie postojowe, zwolnienia ze składek, wypłata zasiłków chorobowych i opiekuńczych, dodatek solidarnościowy, obsługa bonów turystycznych oraz uruchomienie kolejnych usług zapewniających bezpieczeństwo klientów, to tylko część zadań realizowanych przez pracowników ZUS w ostatnich miesiącach.

Począwszy od 1 kwietnia 2020 r. pracownicy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, oprócz swoich ustawowych obowiązków, w czasie pandemii realizują szereg zadań, które mają stanowić wsparcie dla pracodawców, pracowników i osób prowadzących działalność gospodarczą – informuje Zdzisław Jaźwiec – dyrektor Oddziału ZUS w Ostrowie Wielkopolskim – Jest to możliwe dzięki bardzo dużemu zaangażowaniu naszych pracowników, którzy, w takim samym stopniu jak pozostała część społeczeństwa, narażeni są na zakażenie, chorują, poddawani są kwarantannie i izolacji, a także korzystają z dodatkowego zasiłku opiekuńczego. Mimo to, wszystkie nałożone na ZUS zadania, są realizowane.

W ramach tarczy antykryzysowej wiele firm skorzystało ze zwolnienia z opłacania składek za trzy miesiące – od marca do maja 2020 r.  Zwolnienie z obowiązku ich opłacenia można było uzyskać w wysokości 100 lub 50 proc. ich łącznej kwoty, w zależności od liczby osób zgłoszonych do ubezpieczeń społecznych. Do ostrowskiego oddziału ZUS i podległych mu placówek na terenie południowej Wielkopolski wpłynęło, w marcu – 49.740 wniosków, w kwietniu – 54.345, a w maju – 54.847 wniosków o zwolnienie z obowiązku opłacenia składek. Umorzono składki na kwotę 409.210.970 zł. Kolejne zwolnienie ze składek objęło branżę turystyczno-wystawienniczą, od lipca do września 2020 r. W tym przypadku ostrowski ZUS umorzył składki na kwotę 926.514 zł. Osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz osoby, które zawarły umowy cywilnoprawne mogły wystąpić do ZUS o wypłatę świadczeń postojowych. Oddział ZUS w Ostrowie Wlkp. wypłacił 144.173.972 zł. w ramach tej formy pomocy.

Przez cały ten czas pracownicy Oddziału realizowali także pozostałe zadania. Pobierali i rozliczali składki, wypłacali świadczenia, takie jak emerytury, renty, zasiłki chorobowe i opiekuńcze, te ostatnie w ilościach prawie sześciokrotnie przerastających wpływ w analogicznym okresie w roku poprzednim,.

Od 1 stycznia do 30 listopada 2020 r. ostrowski oddział obsłużył 49 599 wniosków o zasiłek opiekuńczy na kwotę 29 044 603,43 zł.,  dla porównania natomiast  od 1 stycznia do 30 listopada 2019 r. było to tylko 8 472 na kwotę 3 209 759,90 zł.

W ZUS wprowadzono również usługi, które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa klientów, takie jak e-wizyta w ZUS (tylko w ciągu pierwszych 2 tygodni Oddział przeprowadził 100 e-wizyt), telefoniczna rezerwacja wizyty w placówce Zakładu, czy organizowanie licznych webinariów (23 spotkania) i dyżurów telefonicznych (65). Jednocześnie prowadzona jest bezpośrednia obsługa w placówkach ZUS z zachowaniem wszelkich reżimów sanitarnych.

W czasie, gdy tradycyjna forma szkolenia stała się niemożliwa z powodów epidemicznych, wprowadziliśmy, innowacyjne wówczas rozwiązanie, spotkania online – dodaje dyrektor. Przyczyniło się to do szybkiego i bardzo skutecznego informowania o możliwościach wsparcia z ZUS. Webinaria pozwalały szeroko omówić wszystkie aspekty wprowadzanych rozwiązań tarczy antykryzysowej. Natomiast celem dyżurów było doraźne wsparcie klientów i pomoc w konkretnych sytuacjach. Z czasem rozbudowywaliśmy ofertę spotkań online, zapraszając do udziału inne instytucje, które realizowały zadania w zakresie Tarczy Antykryzysowej, np. Powiatowy Urząd Pracy, Powiatową Stację Sanitarno-Epidemiologiczną, czy Państwową Inspekcję Pracy. Takie rozwiązania pozwalały naszym klientom zdobyć informację z innych ważnych dla nich dziedzin działania.

25.11.2020 r. – REZERWACJA WIZYT TELEFONICZNYCH
Zakład Ubezpieczeń Społecznych, w trosce o bezpieczeństwo swoich klientów, uruchomił nową usługę – telefoniczną rezerwację wizyty w placówce ZUS. Spotkanie z ekspertem można umówić w dogodnym dla siebie terminie.

 Do tej pory wizytę w placówce ZUS można było zarezerwować jedynie poprzez Platformę Usług Elektronicznych (PUE). Teraz można umówić się na spotkanie również drogą telefoniczną. Podczas rozmowy trzeba podać swoje dane – imię, nazwisko, PESEL lub serię i numer dokumentu tożsamości oraz numer telefonu komórkowego. Dodatkowo należy też wskazać placówkę, w której ma się odbyć wizyta informuje Marlena Nowicka – regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce – Musimy również wybrać obszar merytoryczny tej wizyty oraz dogodny dla nas dzień i godzinę. Następnie, na podany podczas rozmowy numer telefonu, otrzymamy wiadomość SMS z terminem oraz numerem rezerwacji wizyty. Zawiera on 10 cyfr, które należy wpisać,  po przyjściu do placówki ZUS, na ekranie urządzenia do wydawania numerków.

Jednocześnie Zakład Ubezpieczeń Społecznych zapewnia, że wizyty w placówkach ZUS odbywają się przy bezwzględnym przestrzeganiu zasad reżimu sanitarnego.

Klienci oddziału ZUS mogą zmówić wizytę w terenowej jednostce pod numerem telefonu 62 735 71 36.

18.11.2020 r. – KOMUNIKAT O E-WIZYTACH
E-wizyty, dzięki którym klienci mogą umówić się z ekspertem ZUS na zdalną konsultację, cieszą się coraz większą popularnością. Z tej szybkiej i bezpiecznej formy kontaktu skorzystało już ponad 600 osób w Wielkopolsce.

Wizyta online to wideo-rozmowa z ekspertem danej placówki ZUS. Aby można było odwiedzić ZUS online, wystarczy dostęp do komputera lub smartfona z kamerką i mikrofonem. Klient wybiera dogodny dla siebie termin i godzinę. Na wirtualną wizytę można umówić się w dni robocze, w godzinach od 9.00 do 14.30. W celu zarezerwowania wizyty online należy wejść na stronę www.zus.pl. Podczas rezerwacji trzeba podać  swoje dane: imię, nazwisko, numer telefonu, adres e-mail, a także kod pocztowy miejsca zamieszkania. Należy wybrać również obszar merytoryczny e-wizyty.

Dzień przed spotkaniem, na wskazany podczas rejestracji numer telefonu, osoba rezerwująca zdalną wizytę, otrzyma SMS przypominający. Natomiast w dniu e-wizyty, godzinę przed spotkaniem, otrzyma mail, w którym będzie link do połączenia  z pracownikiem ZUS. Ważne, aby przed rozmową udostępnić obraz z kamery i dźwięk z mikrofonu.

W celu sprawnego funkcjonowania tej usługi, apelujemy do osób, które z różnych powodów rezygnują z e-wizyty, by nas o tym wcześniej poinformowały, aby w tym czasie ktoś inny mógł z takiej porady skorzystać – zwraca uwagę Marlena Nowicka – regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce. – Wizytę online odwołamy przez link do rezygnacji z e-wizyty, który otrzymany bezpośrednio po dokonaniu rezerwacji oraz w dniu planowanego e-spotkania. Jeśli klient będzie chciał uzyskać informację w konkretnej, indywidualnej sprawie, powinien przygotować dokument tożsamości. Należy go pokazać do kamery podczas e-wizyty.

09.11.2020 r. – DODATKOWY ZASIŁEK OPIEKUŃCZY
Od 9 do 29 listopada ponownie przysługuje dodatkowy zasiłek opiekuńczy. Można się o niego starać, m.in. w razie zamknięcia z powodu COVID-19 żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola, szkoły lub innej placówki, do której uczęszcza dziecko.

  • Dodatkowy zasiłek opiekuńczy przysługuje również w sytuacji, gdy placówki szkolno-wychowawcze nie są w stanie zapewnić opieki z powodu ich ograniczonego funkcjonowania, np. gdy część dzieci uczy się stacjonarnie, a część zdalnie.
  • Dodatkowy zasiłek opiekuńczy przysługuje ubezpieczonym rodzicom na opiekę nad dziećmi do lat 8, a także na starsze dzieci z odpowiednim orzeczeniem o niepełnosprawności, tzn. na dzieci do 16 lat, które mają orzeczenie o niepełnosprawności; do 18 lat, na te, które mają orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, oraz do 24 lat, w przypadku orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
  • Dodatkowy zasiłek przysługuje także w przypadku braku możliwości sprawowania opieki przez nianię, z którą rodzic ma zawartą umowę uaktywniającą lub w przypadku braku możliwości sprawowania opieki przez opiekuna dziennego z powodu COVID-19.

Do zasiłku uprawnieni są również rodzice lub opiekunowie pełnoletnich osób niepełnosprawnych, zwolnieni od wykonywania pracy z powodu konieczności zapewnienia opieki nad taką osobą, w przypadku zamknięcia z powodu COVID-19 placówki, do której uczęszcza dorosła osoba niepełnosprawna.

Aby otrzymać dodatkowy zasiłek opiekuńczy, wystarczy złożyć u swojego płatnika składek, np. pracodawcy, zleceniodawcy oświadczenie o sprawowaniu opieki nad dzieckiem. Osoby prowadzące działalność pozarolniczą składają oświadczenie bezpośrednio w ZUS. Mogą to zrobić drogą elektroniczną przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Złożone oświadczenie jest jednocześnie wnioskiem o dodatkowy zasiłek opiekuńczy. Bez oświadczenia ZUS albo płatnik składek nie wypłaci zasiłku.

Dodatkowego zasiłku opiekuńczego nie wlicza się do limitu zasiłku opiekuńczego przyznawanego na tzw. ogólnych zasadach. Należy jednak pamiętać, że świadczenie nie przysługuje, jeśli drugi z rodziców dziecka może zapewnić dziecku opiekę (np. jest bezrobotny, korzysta z urlopu rodzicielskiego czy urlopu wychowawczego). Zasiłku nie otrzymają również rodzice, którzy pomimo otwarcia placówki podejmą decyzję o pozostawieniu dziecka w domu.

02.11.2020 r. – PONIEDZIAŁKI W ZUS
Od 2 listopada br., w związku z sytuacją epidemiczną, placówki ZUS będą czynne w poniedziałki tak, jak w pozostałe dni tygodnia, tj. od 8.00 do 15.00.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych zachęca do załatwiania spraw w ZUS bez wychodzenia z domu i skorzystania z e-wizyt. Więcej o e-wizytach w ZUS. ZUS jest dostępny także przez internet, za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.
Do dyspozycji klientów jest również ogólnopolska infolinia, pod numerem tel. 22 560 16 00, dostępna w dni robocze, w godzinach od 7.00 do 18.00. Pod numerem tel. 22 11 22 111 do dyspozycji klientów jest specjalna infolinia do obsługi spraw związanych z Polskim Bonem Turystycznym.

28.10.2020 r. – WNIOSEK O WYRÓWNANIE ŚWIADCZENIA
Pracodawca obniżył Ci etat lub wprowadził mniej korzystne warunki zatrudnienia w związku z tarczą antykryzysową? Dostałeś z tego powodu niższy zasiłek? Teraz można go przeliczyć.
W trakcie pandemii wielu pracowników pobierało zasiłki na opiekę nad dziećmi lub zasiłki chorobowe. W tym samym czasie pracodawcy korzystali z rozwiązań tarczy antykryzysowej, na przykład zmniejszając pracownikom wymiar etatu, co odbijało się na ich wynagrodzeniach. A niższe pensje przełożyły się w tej sytuacji z automatu na niższą wysokość wypłacanych zasiłków: opiekuńczych, chorobowych i macierzyńskich. W październiku weszła w życie zmiana przepisów, która pozwala na przeliczenie wysokości świadczeń chorobowych. Niższe zasiłki, obliczone na podstawie wynagrodzenia obniżonego w związku z Covid-19, można teraz na nowo przeliczyć z zastosowaniem wynagrodzenia, które obowiązywało przed zmianą czasu pracy. Dotyczy to osób, którym pracodawcy na podstawie tarczy antykryzysowej obniżyli wymiar czasu pracy lub wprowadzili mniej korzystne warunki zatrudnienia w okresie pobierania zasiłku. Przeliczenie jest możliwe, jeśli między okresami pobierania wcześniejszego i kolejnego zasiłku nie było przerwy, albo, gdy ta przerwa była krótsza niż trzy miesiące kalendarzowe.

Żeby otrzymać wyrównanie świadczenia, trzeba złożyć wniosek u płatnika zasiłku. Jeśli zasiłki wypłaca sam pracodawca, to wniosek należy przekazać pracodawcy. Pozostałe osoby składają wniosek w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych – informuje Marlena Nowicka – regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce – Nie ma sformalizowanego wzoru wniosku.

Wystarczy, żeby dana osoba napisała, że występuje o przeliczenie wcześniej wypłaconego zasiłku, niższego w związku z obniżonym wymiarem czasu pracy. Jeżeli wypłatą zasiłku zajmuje się ZUS, to wniosek można przesłać przez Internet, za pomocą Platformy Usług Elektronicznych ZUS. Na stronie www.zus.pl jest instrukcja, jak to zrobić przy pomocy formularza ZAS-58. ZUS poprosi pracodawcę o potwierdzenie, że zmniejszenie etatu nastąpiło na podstawie przepisów ustawy o COVID-19. Wniosek można także złożyć u swojego pracodawcy, który powinien jak najszybciej przekazać ten wniosek do ZUS, z informacją, że obniżenie etatu było związane z COVID-19. Pracodawca może również skorzystać z formularza ZAS-58 na PUE ZUS, dołączając do niego skan wniosku.

28.10.2020 r. – ROZLICZENIE W RAMACH TARCZY ANTYKRYZYSOWEJ 5.0
Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że aby skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek za lipiec, sierpień i wrzesień, w ramach Tarczy 5.0 należy, najpóźniej do końca października, przekazać do ZUS deklaracje rozliczeniowe.
W ramach tarczy antykryzysowej 5.0 przedsiębiorcy mogą m.in. skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek za lipiec, sierpień i wrzesień.
Prawo do tej formy pomocy przysługuje płatnikom sektora turystycznego, hotelarskiego, organizacji i obsługi targów, konferencji, wystaw. Warunkiem uzyskania zwolnienia jest m.in. prowadzenie działalności przed 30 czerwca 2020 r. Należy również wykazać 75 proc. spadek przychodów w porównaniu z miesiącami z 2019 roku (porównujemy pierwszy miesiąc z wniosku o zwolnienie z analogicznym miesiącem 2019 r.).
Wnioski o zwolnienie można składać do końca listopada.
Ponadto, aby skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek za lipiec, sierpień i wrzesień należy przekazać do ZUS dokumenty rozliczeniowe, najpóźniej do końca października. Spóźnienie w tym przypadku będzie oznaczało brak możliwości skorzystania ze zwolnienia.

21.10.2020 r. – RUSZAJĄ E-WIZYTY
Zakład Ubezpieczeń Społecznych, w trosce o bezpieczeństwo klientów,  uruchamia e-wizyty. Wizyta online to wideo-rozmowa z ekspertem danej placówki ZUS. Z wirtualnej wizyty w ZUS już teraz skorzystają mieszkańcy Poznania, Warszawy, Krakowa i Wrocławia. Od 4 listopada br. usługa będzie dostępna we wszystkich oddziałach ZUS.

Aby można było odwiedzić ZUS online, wystarczy dostęp do komputera lub smartfona z kamerką i mikrofonem
– informuje Marlena Nowicka – regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce – Klient wybiera dogodny dla siebie termin i godzinę wizyty online. Na wirtualną wizytę można umówić się w dni robocze, w godzinach od 9.00 do 14.30. Może ona trwać maksymalnie 20 min.

W celu zarezerwowania wirtualnej wizyty należy wejść na stronę www.zus.pl. Podczas rezerwacji trzeba podać  swoje  dane: imię, nazwisko, numer telefonu, adres e-mail, a także kod pocztowy miejsca zamieszkania. Należy wybrać również obszar merytoryczny e-wizyty, czyli: zasiłki, emerytury i renty, firmy i pracujący, założenie profilu PUE, a docelowo również doradca ds. ulg i umorzeń. Dzień przed spotkaniem, na wskazany podczas rejestracji numer telefonu, osoba rezerwująca zdalną wizytę, otrzyma sms przypominający. Natomiast w dniu e-wizyty, godzinę przed spotkaniem, otrzyma mail, w którym będzie link do połączenia  z pracownikiem ZUS.
Jeśli klient będzie chciał uzyskać informacje w konkretnej, indywidualnej sprawie, powinien przygotować dokument tożsamości. Należy go pokazać do kamery podczas e-wizyty. W e-wizycie może też wziąć udział opiekun faktyczny lub prawny. Wtedy klient powinien zaznaczyć odpowiednią opcję na etapie rezerwacji. Jeżeli klient posiada pełnomocnictwo, które jest zarejestrowane w ZUS, może także odbyć e-wizytę w imieniu innej osoby – dodaje rzeczniczka.

14.10.2020 r. – NOWY CYKL DYŻURÓW DLA OSTROWSKIEGO ODDZIAŁU
W ostrowskim oddziale ZUS został przygotowany cykl dyżurów telefonicznych. Inicjatywa ma na celu umożliwienie dodatkowych form kontaktu dla klientów. Wykaz dyżurów telefonicznych poniżej:

Dyżur telefoniczny „ZUS na dyżurze”
Temat dyżuru: „Świadczenia z FUS”

19 października 2020 r., w godz. od 9:00 do 12:00 pod numerem telefonu 502 001 067
 22 października 2020 r., w godz. od 9:00 do 11:00 pod numerem telefonu 65 512 75 85
 26 października 2020 r., w godz. od 10:00 do 12:00 pod numerem telefonu 65 546 19 43

 Zapytaj eksperta:

  • nowe limity dla dorabiających rencistów i wcześniejszych emerytów,
  • korzystne przeliczenie emerytur dla rocznika 1953 (kogo dotyczy wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 6 marca 2019 r.; kto musi składać wniosek o przeliczenie, a kto nie będzie musiał tego robić; kto i kiedy dostanie wyrównanie; co można zyskać na ponownym przeliczeniu renty lub emerytury,
  • renta rodzinna – prawo i wysokość świadczenia, terminy dostarczania dokumentów.

Dyżur telefoniczny „ZUS na dyżurze”
Temat dyżuru: „Tarcza Antykryzysowa 5.0”

Świadczenia postojowe i zwolnienie ze składek dla branży turystycznej lipiec, sierpień, wrzesień.

28 października 2020 r., w godz. od 10:00 do 12:00 pod numerem telefonu 65 546 19 43

Dyżur telefoniczny „ZUS na dyżurze”
Temat dyżuru: „Ulgi w spłacie należności w ZUS”

21 października 2020 r. , w godz. od 8:00 do 14:00 pod numerem telefonu 62 747 27 42 wew. 305
23 października 2020 r. , w godz. od 9:00 do 12:00 pod numerem telefonu  502 001 067

 Zapytaj eksperta:

  • ulgi w spłacie zaległości w ZUS, ze szczególnym uwzględnieniem ulg w okresie pandemii,
  • kiedy i jak można złożyć wniosek o ulgę: raty i odroczenie terminu płatności składek;
  • gdzie i kiedy można skorzystać z pomocy doradcy w ZUS,
  • jakie są korzyści dla płatnika z podpisanych umów z ZUS.

Dyżur telefoniczny „ZUS na dyżurze”
Temat dyżuru: „Prawo do świadczeń w razie choroby i macierzyństwa”

21 października 2020 r., w godz. od 9:00 do 11:00 pod numerem telefonu  65 512 75 85

Zapytaj eksperta:

  • prawo do świadczeń w razie choroby i macierzyństwa,
  • jakie dokumenty należy złożyć, aby uzyskać świadczenie w razie choroby i macierzyństwa.

Dyżur telefoniczny „ZUS na dyżurze”
Temat dyżuru: „Mała działalność gospodarcza+”

22 października 2020 r., w godz. od 9:00 do godz. 12:00 pod numerem telefonu 502 001 067
23 października 2020 r., w godz. od 9:00 do godz. 11:00 pod numerem telefonu 65 525 84 05

Zapytaj eksperta:

  • warunki i okres stosowania zasad obowiązujących dla płatników składek,
  • zasady ustalania limitu przychodów przedsiębiorcy,
  • wyliczania najniższej podstawy wymiaru składek,
  • sporządzania i przekazywania dokumentów ubezpieczeniowych.

14.10.2020 r. – ŚWIADCZENIE WYRÓWNAWCZE DLA OPOZYCJONISTÓW
Działacze opozycji antykomunistycznej lub osoby represjonowane z powodów politycznych mogą już wnioskować o świadczenie wyrównawcze.
Świadczenie wyrównawcze przysługuje osobie, która ma status działacza opozycji antykomunistycznej lub osoby represjonowanej z powodów politycznych i pobiera emeryturę, rentę inwalidzką albo rentę z tytułu niezdolności do pracy w wysokości niższej niż 2400 zł.

Świadczenie to przysługuje nie wcześniej niż od 15 października 2020 r., tj. od dnia wejścia w życie przepisów dotyczących świadczenia wyrównawczego i nie wcześniej niż od miesiąca, w którym zostanie zgłoszony wniosek o to świadczenie. Aby otrzymać świadczenie wyrównawcze, trzeba złożyć wniosek i dołączyć do niego decyzję Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych, która potwierdza status działacza opozycji antykomunistycznej lub osoby represjonowanej z powodów politycznych. Osoba uprawniona do emerytury lub renty zagranicznej albo innego świadczenia zagranicznego o podobnym charakterze musi także złożyć w ZUS dokument stwierdzający prawo do takiego świadczenie i jego wysokości, wystawiony przez zagraniczną instytucję właściwą do spraw emerytalno-rentowych.

Wniosek o świadczenie wyrównawcze (na druku ER-SWA) można złożyć w każdej placówce ZUS lub za pośrednictwem poczty. Decyzję w sprawie świadczenia wyda placówka ZUS, która przyznała lub wypłaca świadczenie emerytalno-rentowe.
Ustalając, czy kwota pobieranych świadczeń emerytalno-rentowych jest niższa niż  2400 zł, ZUS bierze pod uwagę miesięczną kwotę brutto pobieranej emerytury lub renty oraz kwotę zagranicznych świadczeń emerytalno-rentowych. Nie uwzględnia natomiast dodatków wypłacanych z tymi świadczeniami.