Profil zaufany to bezpłatna metoda potwierdzania tożsamości obywatela w systemach elektronicznej administracji. Profil zaufany działa jak odręczny podpis. Możesz dzięki niemu wysyłać przez Internet dokumenty i wnioski do różnych urzędów (np. wnieść podanie, odwołanie, skargę).
Profil Zaufany potwierdza tożsamość obywatela — podpis potwierdzony profilem zaufanym, podobnie jak kwalifikowany podpis elektroniczny, skutecznie zastępuje w kontaktach z podmiotami publicznymi podpis własnoręczny.
- Wygoda – Ty decydujesz, kiedy wypełniasz wniosek do danego urzędu
- Oszczędność czasu – nie tracisz czasu na wizytę w urzędzie, oczekiwanie w kolejce i dojazd
- Dostęp do różnych placówek administracji publicznej – możesz załatwić dziesiątki różnych spraw w urzędach działających w Twojej okolicy i w całej Polsce
- Złożysz wniosek o wydanie dowodu osobistego
- Sprawdzisz, czy dowód osobisty jest gotowy do odbioru
- Sprawdzisz swoje punkty karne
- Złożysz wniosek o świadczenie 500+
- Złożysz deklaracje podatkowe PIT-WZ, PIT-OP, PIT-37 i PIT-38 na portalu podatkowym
- Wystąpisz o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego
- Dokonasz zmian w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG)
- Wyślesz pismo do podmiotu publicznego
Co musisz przygotować, by skorzystać z profilu zaufanego?
- dokument elektroniczny, który chcesz podpisać lub podpisany dokument elektroniczny, który chcesz sprawdzić lub podpisać. Powinien być zapisany na dysku lokalnym jako pojedynczy plik – maksymalny rozmiar 10 MB, rozszerzenie: .txt, .rtf, .pdf, .xps, .odt, .ods, .odp, .doc, .xls, .ppt, .docx, .xlsx, .pptx, .csv, .jpg, .jpeg, .tif, .tiff, .geotiff, .png, .svg, .wav, .mp3, .avi, .mpg, .mpeg, .mp4, .m4a, .mpeg4, .ogg, .ogv, .zip, .tar, .gz, .gzip, .7Z, .html, .xhtml, .css, .xml, .xsd, .gml, .rng, .xsl, .xslt, .TSL, .XMLsig, .XAdES, .PAdES, .CAdES, .ASIC, .XMLenc, .dwg, .dwf, .dxf, .dgn, .jp2,
- dane do logowania na swój profil zaufany i telefon komórkowy (jeżeli twój profil zaufany był założony przez bankowość elektroniczną, przy logowaniu wybierz logotyp swojego banku).
Jak podpisujesz?
- Przygotuj dokument (plik), który chcesz podpisać.
- Kliknij przycisk Podpisz lub sprawdź dokument.
- Gdy otworzy się strona profilu zaufanego, zaloguj się na swoje konto.
- Dodaj z dysku lokalnego dokument (plik) – kliknij Wybierz dokument z dysku albo przeciągnij plik myszką.
- Kliknij Podpisz. System wygeneruje plik xml, w którym zawarty będzie twój podpis.
- Kliknij Pobierz, aby zapisać podpisany dokument formacie xml na dysku lokalnym
Po podpisaniu możesz pobrać plik. Jeśli dokument ma podpisać więcej osób, wyślij go e-mailem do tej osoby/osób. Jeżeli jedna z osób chciałaby użyć podpisu kwalifikowanego, może użyć do tego oprogramowania do podpisu kwalifikowanego – w oprogramowaniu powinna wybrać: format podpisu XAdES-BES, opcję dodawania kolejnego podpisu. Gotowy dokument do wybranej instytucji wyślij za pomocą pisma ogólnego- dołącz pobrany dokument .xml.
Jak podejrzeć podpisany dokument?
- Przygotuj podpisany dokument. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować.
- Kliknij przycisk Podpisz lub sprawdź dokument.
- Gdy otworzy się strona profilu zaufanego, zaloguj się na swoje konto.
- Dodaj z dysku lokalnego podpisany dokument – kliknij Wybierz dokument z dysku albo przeciągnij plik myszką.
- Kliknij przycisk Zobacz dokument – w ten sposób pobierzesz dokument na swój dysk.
Składasz sprawozdanie finansowe do Urzędu Skarbowego, KRS lub do Krajowej Administracji Skarbowej?
Kliknij tutaj: https://www.gov.pl/web/gov/podpisz-dokument-elektronicznie-wykorzystaj-podpis-zaufany
e-Polak potrafi! Michał Czernecki tłumaczy, jak przez Internet założyć profil zaufany