Profil zaufany to bezpłatna metoda potwierdzania tożsamości obywatela w systemach elektronicznej administracji. Profil zaufany działa jak odręczny podpis. Możesz dzięki niemu wysyłać przez Internet dokumenty i wnioski do różnych urzędów (np. wnieść podanie, odwołanie, skargę).

Profil Zaufany potwierdza tożsamość obywatela  — podpis potwierdzony profilem zaufanym, podobnie jak kwalifikowany podpis elektroniczny, skutecznie zastępuje w kontaktach z podmiotami publicznymi podpis własnoręczny.

Dlaczego warto założyć Profil Zaufany? 
  • Wygoda – Ty decydujesz, kiedy wypełniasz wniosek do danego urzędu
  • Oszczędność czasu – nie tracisz czasu na wizytę w urzędzie, oczekiwanie w kolejce i dojazd
  • Dostęp do różnych placówek administracji publicznej – możesz załatwić dziesiątki różnych spraw w urzędach działających w Twojej okolicy i w całej Polsce
Jak najłatwiej założyć Profil Zaufany?
Najłatwiej założyć profil zaufany przez bankowość elektroniczną. Jeśli nie masz dostępu do bankowości elektronicznej możesz go założyć poprzez serwis pz.gov.pl wybierając „Załóż Profil Zaufany i potwierdź – w punkcie potwierdzającym”. Profil założony w ten sposób wymaga osobistego potwierdzenia tożsamości w jednym z wybranych punktów potwierdzających. Listę punktów potwierdzających znajdziesz tutaj: https://pz.gov.pl/pz/confirmationPointAddressesList. Rozwiązaniem jest również Grupa Poczty Polskiej i Envelo. Najpierw zakładasz konto na platformie Envelo, następnie idziesz na pocztę i potwierdzasz tożsamość a link do rejestracji znajdziesz tutaj: https://www.envelo.pl/profil-zaufany-epuap.
Co załatwisz dzięki Profilowi Zaufanemu?
  • Złożysz wniosek o wydanie dowodu osobistego
  • Sprawdzisz, czy dowód osobisty jest gotowy do odbioru
  • Sprawdzisz swoje punkty karne
  • Złożysz wniosek o świadczenie 500+
  • Złożysz deklaracje podatkowe PIT-WZ, PIT-OP, PIT-37 i PIT-38 na portalu podatkowym
  • Wystąpisz o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego
  • Dokonasz zmian w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG)
  • Wyślesz pismo do podmiotu publicznego
…i załatwisz wiele innych spraw urzędowych wymagających potwierdzenia tożsamości.

Co musisz przygotować, by skorzystać z profilu zaufanego?

  • dokument elektroniczny, który chcesz podpisać lub podpisany dokument elektroniczny, który chcesz sprawdzić lub podpisać. Powinien być zapisany na dysku lokalnym jako pojedynczy plik – maksymalny rozmiar 10 MB, rozszerzenie: .txt, .rtf, .pdf, .xps, .odt, .ods, .odp, .doc, .xls, .ppt, .docx, .xlsx, .pptx, .csv, .jpg, .jpeg, .tif, .tiff, .geotiff, .png, .svg, .wav, .mp3, .avi, .mpg, .mpeg, .mp4, .m4a, .mpeg4, .ogg, .ogv, .zip, .tar, .gz, .gzip, .7Z, .html, .xhtml, .css, .xml, .xsd, .gml, .rng, .xsl, .xslt, .TSL, .XMLsig, .XAdES, .PAdES, .CAdES, .ASIC, .XMLenc, .dwg, .dwf, .dxf, .dgn, .jp2,
  • dane do logowania na swój profil zaufany i telefon komórkowy (jeżeli twój profil zaufany był założony przez bankowość elektroniczną, przy logowaniu wybierz logotyp swojego banku).

Jak podpisujesz?

  1. Przygotuj dokument (plik), który chcesz podpisać.
  2. Kliknij przycisk Podpisz lub sprawdź dokument.
  3. Gdy otworzy się strona profilu zaufanego, zaloguj się na swoje konto.
  4. Dodaj z dysku lokalnego dokument (plik) – kliknij Wybierz dokument z dysku albo przeciągnij plik myszką.
  5. Kliknij Podpisz. System wygeneruje plik xml, w którym zawarty będzie twój podpis.
  6. Kliknij Pobierz, aby zapisać podpisany dokument formacie xml na dysku lokalnym

Po podpisaniu możesz pobrać plik. Jeśli dokument ma podpisać więcej osób, wyślij  go e-mailem do tej osoby/osób. Jeżeli jedna z osób chciałaby użyć podpisu kwalifikowanego, może użyć do tego oprogramowania do podpisu kwalifikowanego – w oprogramowaniu powinna wybrać: format podpisu XAdES-BES, opcję dodawania kolejnego podpisu. Gotowy dokument do wybranej instytucji wyślij za pomocą pisma ogólnego- dołącz pobrany dokument .xml.

 Jak podejrzeć podpisany dokument?

  1. Przygotuj podpisany dokument. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co musisz przygotować.
  2. Kliknij przycisk Podpisz lub sprawdź dokument.
  3. Gdy otworzy się strona profilu zaufanego, zaloguj się na swoje konto.
  4. Dodaj z dysku lokalnego podpisany dokument – kliknij Wybierz dokument z dysku albo przeciągnij plik myszką.
  5. Kliknij przycisk Zobacz dokument – w ten sposób pobierzesz dokument na swój dysk.

Składasz sprawozdanie finansowe do Urzędu Skarbowego, KRS lub do Krajowej Administracji Skarbowej?
Kliknij tutaj: https://www.gov.pl/web/gov/podpisz-dokument-elektronicznie-wykorzystaj-podpis-zaufany

e-Polak potrafi! Michał Czernecki tłumaczy, jak przez Internet założyć profil zaufany

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji – www.gov.pl