CZYM JEST WIELOLETNI PROGRAM

  • wyznacza kierunki współpracy
  • określa ramy współdziałania
  • jest deklaracją chęci współpracy JST z NGO
  • zapewnia ciągłość realizacji zadań

ZASADY WSPÓŁPRACY

  • pomocniczość
  • suwerenność stron
  • partnerstwo – równorzędność
  • efektywność
  • uczciwa konkurencja
  • jawność
  • równość szans
  • zrównoważony rozwój

CEL GŁÓWNY

MISJA

Rozwój współpracy Gminy i organizacji pozarządowych jako kluczowego partnera przy tworzeniu polityk publicznych oraz efektywnej realizacji zadań publicznych.

WIZJA

Rozwój społeczeństwa obywatelskiego przejawiająca się coraz większą aktywnością mieszkańców w angażowaniu się we wspólne działania na rzecz rozwoju Gminy wpływa znacząco na poczucie sprawczości członków społeczności lokalnej.

3 PŁASZCZYZNY OSIAGNIĘCIA CELU GŁÓWNEGO

  • dialog
  • wsparcie finansowe
  • wsparcie pozafinansowe

3 CELE SZCZEGÓŁOWE

  1. Rozwój dialogu i usprawnianie przepływu informacji we współpracy Gminy z organizacjami.
  2. Budowanie stabilnego systemu współpracy finansowej opartego na przejrzystych zasadach zlecania zadań publicznych oraz zwiększanie ilości zadań publicznych zlecanych organizacjom.
  3. Wzmocnienie znaczenia współpracy pozafinansowej Gminy z organizacjami pozarządowymi.

ZAKRES PRZEDMIOTOWY PROGRAMU

  • Współpraca obejmuje wykonywanie zadań publicznych w sferach pożytku publicznego, o których mowa w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, szczegółowo ujętych w rocznych programach współpracy.
  • Przedmiotem współpracy są działania wspierające organizacje pozarządowe w podejmowaniu aktywności społecznej w celu zaspokajania istniejących potrzeb społecznych lub służące rozwiązywaniu problemów społecznych, dzięki którym osiągnięte mogą być cel główny i cele szczegółowe.

Dla osiągnięcia celów szczegółowych określono działania. W ramach działań wyznaczono zadania do wykonania. W wyniku zadań powstaną konkretne produkty. Działania mają też przynieść mierzalne rezultaty. Osiągnięcie lub nie, spodziewanych rezultatów da odpowiedź na pytanie o tym czy określone w Programie działania pomogły osiągnąć cele szczegółowe i cel główny.

CEL 1 DIALOG

  1. Działania na rzecz rozwoju udziału organizacji w procesach tworzenia dokumentów oraz założeń dokumentów, w tym w konsultacjach.

1) Zadaniami priorytetowymi w ramach działań będą:

  • szersze włączanie przedstawicieli organizacji w zespoły robocze, eksperckie służące diagnozie i programowaniu polityk gminnych i tworzenie wspólnych zespołów złożonych z przedstawicieli Gminy i organizacji,
  • wzmacnianie działań promocyjnych prowadzonych konsultacji,
  • wypracowanie rekomendacji do zmian systemu konsultacji z organizacjami,

2) Produktami tych działań mogą być:

  • dokument zawierający rekomendacje mające na celu tworzenie wspólnych zespołów złożonych z przedstawicieli Gminy i organizacji, wypracowany wspólnie przez przedstawicieli organizacji i urzędników,
  • newsletter zawierający informacje o ogłoszonych konsultacjach dla organizacji, przygotowywany cyklicznie i wysyłany do zainteresowanych organizacji,
  • dokument zawierający rekomendacje do zmiany uchwały o systemie konsultacji z organizacjami, wypracowany wspólnie przez przedstawicieli organizacji i urzędników.

3) Rezultatami tych działań mogą być:

  • wzrost odsetka organizacji deklarujących udział w procesach tworzenia dokumentów oraz założeń dokumentów, w tym w procesach konsultacyjnych,
  • wzrost odsetka organizacji posiadających wiedzę o tym, że mogą uczestniczyć w procesach tworzenia dokumentów oraz założeń dokumentów, w tym w procesach konsultacyjnych.
  1. Działania na rzecz powoływania komisji dialogu społecznego lub zespołów wspólnych oraz wzmocnienia roli i sprawności funkcjonowania obecnych komisji, zespołów i rad, w tym Rawickiej Gminnego Rady Działalności Pożytku Publicznego i Rawickiej Gminnej Rady Sportu.

1) Zadaniami priorytetowymi w ramach działań będą:

  • rozwój działań informacyjnych służących promocji działań ciał dialogu i budujących ich współpracę ze środowiskiem oraz podejmowanie działań zwiększających zaangażowanie zarówno organizacji, jak i urzędników (w tym osób decyzyjnych) w pracę ciał dialogu,
  • podejmowanie wspólnych przedsięwzięć i działań szkoleniowych organizacji i urzędników służących lepszej współpracy w ramach ciał dialogu,
  • wzmocnienie rozpoznawalności Rawickiej Gminnej Rady Działalności Pożytku Publicznego i Rawickiej Gminnej Rady Sportu oraz zmiana systemu wyborów do Rawickiej Gminnej Rady Działalności Pożytku Publicznego w kierunku szerszej współpracy ze środowiskiem organizacji.

2) Produktami tych działań mogą być:

  • publikacja elektroniczna promująca ciała dialogu społecznego, dobre praktyki i korzyści płynące z uczestniczenia w komisjach osób decyzyjnych z Gminy, zachęcająca do uczestniczenia w nich,
  • szkolenie skierowane do członków komisji dialogu społecznego i urzędników współpracujących z komisjami, mające na celu podniesienie kompetencji w zakresie prowadzenia posiedzeń komisji dialogu społecznego, poprawienie organizacji pracy komisji oraz integrację,
  • dokument zawierający rekomendacje do znowelizowania uchwały Rady Miejskiej Gminy Rawicz w sprawie określenia trybu powoływania członków oraz organizacji i trybu działania Rawickiej Gminnej Rady Działalności Pożytku Publicznego, a także terminów i sposobu zgłaszania kandydatur na członków tej Rady, wypracowany wspólnie przez przedstawicieli organizacji i urzędników.

3) Rezultatem tych działań będzie:

  • wzrost liczby ciał dialogu, w skład których wchodzą przedstawiciele organizacji pozarządowych,
  • wzrost liczby organizacji wchodzących w skład ciał dialogu,
  • w pierwszym roku funkcjonowania Programu ustalenie wartości początkowej, a w kolejnych latach wzrost odsetka przedstawicieli organizacji deklarujących wiedzę nt. działań podejmowanych przez Rawicką Gminną Radę Działalności Pożytku Publicznego.

CEL 2 WSPARCIE FINANSOWE

  1. Działania na rzecz budowania pozycji organizacji jako kluczowego partnera Gminy w realizacji zadań publicznych w celu zaspokajania potrzeb mieszkańców.

1) Zadaniami priorytetowymi w ramach działań będą:

  • stworzenie katalogu zadań publicznych, które mogą zostać przekazane do realizacji organizacjom,
  • wspólne wypracowywanie założeń do ogłoszeń konkursowych w ramach prac komisji dialogu społecznego,
  • prowadzenie szkoleń dla urzędników dot. współpracy Gminy z organizacjami,
  • promocja dobrych praktyk dotyczących współpracy Gminy i organizacji,
  • rozwój mechanizmów wspierających współpracę instytucji z organizacjami,
  • wspieranie stabilności działań organizacji przez zapewnienie stabilnego finansowania zlecanych im zadań gminnych.

2) Produktami tych działań mogą być:

  • publikacja elektroniczna, aktualizowana co roku, zawierająca katalog zadań publicznych zlecanych organizacjom,
  • dokument zawierający rekomendacje mające na celu wypracowywanie założeń do ogłoszeń konkursowych w ramach prac ciał dialogu społecznego,
  • publikacja elektroniczna promująca dobre praktyki współpracy finansowej Gminy i organizacji,
  • utrzymywany i rozwijany elektroniczny generator wniosków, służący głównie współpracy finansowej Gminy z organizacjami.

3) Rezultatami tych działań mogą być:

  • w pierwszym roku funkcjonowania Programu ustalenie wartości początkowej, a w kolejnych latach wzrost odsetka organizacji oceniających, że podczas realizacji zadań otrzymały od Gminy tyle pomocy, ile potrzebowały.
  1. Działania na rzecz rozwoju systemu współpracy finansowej w oparciu o otwarte konkursy ofert.

1) Zadaniami priorytetowymi w ramach działań będą:

  • stworzenie katalogu zlecanych zadań publicznych opartych na umowach wieloletnich,
  • wprowadzenie w systemie realizacji zadań publicznych możliwości rozwoju instytucjonalnego organizacji przy realizacji zadania publicznego oraz wprowadzenie możliwości sfinansowania tych działań ze środków pochodzących z dotacji,
  • dalsze upraszczanie procedur zlecania i rozliczania zadań publicznych, w tym m.in.: określenie katalogu rezultatów dla poszczególnych sfer zadań publicznych,
  • wypracowanie spójnych zasad kontroli merytorycznej i finansowej realizacji zadań publicznych,
  • usprawnienie pracy komisji konkursowych m.in. poprzez wypracowanie i wdrożenie systemu wsparcia dla członków komisji.

2) Produktami tych działań mogą być:

  • aktualizowany co roku dokument zawierający katalog zadań wieloletnich planowanych do zlecenia organizacjom,
  • dokument zawierający rekomendacje mające na celu wsparcie stabilności zatrudnienia w organizacjach pozarządowych realizujących zadania publiczne na zlecenie Gminy, wypracowane wspólnie przez przedstawicieli organizacji i urzędników,
  • dokument zawierający rekomendacje, wypracowane wspólnie przez przedstawicieli organizacji i urzędników, zapisów w ogłoszeniach konkursowych, dopuszczających możliwość przeznaczenia części środków z dotacji na rozwój instytucjonalny organizacji w związku z realizacją zadań publicznych,
  • dokument zawierający katalog rezultatów dla poszczególnych sfer zadań publicznych zlecanych organizacjom, wypracowany wspólnie przez urzędników i przedstawicieli organizacji,
  • dokument określający zasady kontroli merytorycznej i finansowej realizacji zadań publicznych,
  • dokument zawierający opis rozwiązań, które zostaną wypracowane wspólnie przez urzędników i przedstawicieli organizacji, które będą się składały na system wsparcia dla pozarządowych członków komisji konkursowych.

3) Rezultatami tych działań mogą być:

  • wzrost liczby zadań wieloletnich zlecanych organizacjom,
  1. Działania na rzecz rozwoju współpracy międzysektorowej w realizacji zadań publicznych.

1) Zadaniami priorytetowymi w ramach działań będą:

  • wspieranie powstawania partnerstw międzysektorowych (organizacje–biznes–gmina–oświata) dla opracowania nowych rozwiązań i realizacji zadań publicznych,
  • rozwój Partnerstwa Na Rzecz Rozwoju i Integracji Gminy Rawicz oraz innych partnerstw Gminy i organizacji w pozyskiwaniu środków spoza budżetu Gminy.

2) Produktami tych działań mogą być:

  • spotkania z przedstawicielami organizacji służące zawiązywaniu i rozwoju partnerstw międzysektorowych.

3) Rezultatami tych działań mogą być:

  • wzrost liczby złożonych ofert wspólnych w ogłaszanych przez Gminę konkursach,
  • wzrost liczby złożonych projektów partnerskich organizacji z Gminą do funduszy zewnętrznych.

CEL 3 WSPÓŁPRACA POZAFINANSOWA

  1. Działania na rzecz spójnej polityki korzystania z zasobów Gminy.

1) Zadaniami priorytetowymi w ramach działań będą:

  • kontynuowanie i rozwój prowadzonej polityki lokalowej,
  • wypracowanie zasad i standardów korzystania z zasobów lokalowych i zaplecza technicznego jednostek organizacyjnych Gminy (m.in. placówek oświatowych, instytucji kultury, OSiR, Zakładu Usług Komunalnych, świetlic wiejskich) przy działaniach lokalnych z uwzględnieniem specyfiki funkcjonowania danej jednostki, promocja istniejących rozwiązań formalno-prawnych,
  • opracowanie standardów do wieloletnich porozumień i umów najmu lokali,
  • upowszechnienie informacji na temat możliwości wynajmu lokali,
  • wprowadzenie w umowach na realizację zadań publicznych możliwości dofinansowania dostosowania infrastruktury do wymogów wynikających z ustawy o dostępności.

2) Produktami tych działań mogą być:

  • dokument zawierający rekomendacje dotyczące stosowania jednolitych zasad polityki lokalowej wobec organizacji, wypracowany wspólnie przez urzędników i przedstawicieli organizacji,
  • dokument zawierający rekomendacje dotyczące udostępniania przestrzeni i zasobów technicznych w poszczególnych typach instytucji gminnych, wypracowany wspólnie przez urzędników i przedstawicieli organizacji,
  • dokument, aktualizowany co roku, zawierający informację na temat wolnych lokali będących w zasobach Gminy i możliwościach korzystania z nich przez organizacje.

3) Rezultatami tych działań mogą być:

  • wzrost liczby instytucji/placówek miejskich udostępniających przestrzeń organizacjom,
  • wzrost liczby wieloletnich umów najmu lokali gminnych dla organizacji pozarządowych,
  • utrzymanie liczby lokali udostępnionych organizacjom co najmniej na poziomie obecnym poziomie.

2. Działania na rzecz promocji i rozwoju współpracy pozafinansowej.

1) Zadaniami priorytetowymi w ramach działań będą:

  • promocja działań organizacji w Rawiczu jako ważnego partnera Gminy, w tym promocja wyróżnienia „Rawicki Lider NGO”,
  • upowszechnianie dobrych praktyk w zakresie realizacji wspólnych przedsięwzięć o charakterze niefinansowym (m.in. placówki oświatowe, instytucje kultury, OSiR).

2) Produktami tych działań mogą być:

  • kampania promująca wyróżnienie „Rawicki Lider NGO”,
  • publikacja elektroniczna opisująca dobre praktyki w zakresie realizacji wspólnych przedsięwzięć o charakterze niefinansowym,
  • organizacja Rawickiej Gali Organizacji Pozarządowych oraz Targów Ekonomii Społecznej „Rynek Aktywnych Mieszkańców”.

3) Rezultatami tych działań mogą być:

  • ustalenie wartości początkowej, a w kolejnych latach wzrost odsetka organizacji pozytywnie oceniających współpracę z Gminą,
  • ustalenie wartości początkowej, a w kolejnych latach wzrost odsetka liczby mieszkańców pozytywnie oceniających działalność organizacji na terenie gminy.

3. Działania na rzecz wzmacniania potencjału organizacji.

1) Zadaniami priorytetowymi w ramach działań będą:

  • promocja i rozwój usług Centrum Wsparcia Ekonomii Społecznej.

2) Produktami tych działań mogą być:

  • elektroniczna publikacja informacyjna o Centrum Wspierania Ekonomii Społecznej, opisująca jego ofertę i zachęcająca organizacje do korzystania z niej,

3) Rezultatami tych działań mogą być:

  • w pierwszym roku funkcjonowania Programu ustalenie wartości początkowej, a w kolejnych latach wzrost odsetka organizacji znających CWES,
  • w pierwszym roku funkcjonowania Programu ustalenie wartości początkowej, a w kolejnych latach wzrost odsetka organizacji pozytywnie oceniających ofertę CWES.

 ZADANIA WIELOLETNIE

W sferze pożytku publicznego „Pomoc społeczna i polityka społeczna, działalność na rzecz osób z niepełnosprawnością, osób w wieku emerytalnym, promocji i organizacji wolontariatu oraz wspieranie rodziny”.

Realizacja w latach 2023-2025 usług społecznych wynikających z Gminnego Programu Usług Społecznych w zakresach:

  • wspierania rodziny poprzez prowadzenie Lokalnego Klubu Rodzinnego, zgodnie ze Standardem Usług Społecznych – Lokalny Klub Rodzinny,
  • wspierania osób z niepełnosprawnościami, poprzez prowadzenie klubu samopomocy dla osób z zaburzeniami  psychicznymi, zgodnie ze Standardem Usług Społecznych – Klub Samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
  • wspierania działań zmierzających do wzrostu aktywności obywatelskiej mieszkańców obszarów wiejskich, poprzez prowadzenie Klubów Aktywności Lokalnej, zgodnie ze Standardem Usług Społecznych – Klub Aktywności Lokalnej,
  • wspieranie działań zmierzających do wzrostu aktywności społecznej osób starszych, w tym dla osób starszych z niepełnosprawnościami, poprzez realizację projektu pn. Akademia Życia, zgodnie ze Standardem Usług Społecznych – Akademia Życia.

Lista zadań publicznych o charakterze wieloletnim może ulec zmianie. Zadania publiczne zlecane do realizacji organizacjom pozarządowym precyzuje Roczny Program.

Kierunki działań Gminy na lata 2024-2027 w kontekście zlecania zadań publicznych

Sfery pożytku publicznego:

  • Pomoc społeczna, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób
  • Wspieranie rodziny i systemu pieczy zastępczej
  • Ochrona i promocja zdrowia
  • Działalność na rzecz integracji cudzoziemców
  • Działalność na rzecz osób z niepełnosprawnością
  • Działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym
  • Działalność wspomagająca rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości
  • Działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych
  • Działalność na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynek dzieci i młodzieży
  • Kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i dziedzictwa narodowego
  • Wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej
  • Ekologia i ochrona zwierząt oraz ochrona dziedzictwa przyrodniczego
  • Turystyka i krajoznawstwo
  • Działalność na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami
  • Przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym

Wysokość środków planowanych na realizację Programu

  • Program będzie finansowany z budżetu Gminy oraz dodatkowo ze źródeł zewnętrznych.
  • Środki przeznaczone na realizację Programu zabezpieczane będą w uchwałach budżetowych na rok 2024 i lata następne.
  • Wysokość środków finansowych planowanych na realizację zadań publicznych określonych niniejszym Programem wynosi 4 524 000 zł.
  • Planowana wysokość  środków finansowych. Roczny Program będzie szczegółowo precyzował cel i zakres współpracy, priorytetowe zadania publiczne oraz wysokość środków przeznaczonych na ich realizację w danym roku budżetowym.

Monitoring i ewaluacja Programu

  1. Program będzie realizowany w cyklu rocznym i co roku będzie przygotowywane sprawozdanie z jego realizacji. Prowadzona będzie ewaluacja bieżąca z uwzględnieniem danych pozyskiwanych ze sprawozdań z realizacji Rocznego Programu, sprawozdań z prowadzonych konsultacji, wyników cyklicznie prowadzonego monitoringu realizacji celów oraz innych dodatkowych badań ilościowych i jakościowych. Sprawdzana będzie realizacja rezultatów i wskaźników.
  2. W latach 2026–2027 planowana jest zewnętrzna ewaluacja – po zakończeniu okresu realizacji Programu, z wykorzystaniem danych z formularza w badaniu kondycji sektora organizacji/badaniu współpracy organizacji z rawickim samorządem. Celem badań i ewaluacji będzie podsumowanie i ocena efektywności działań oraz ich rezultatów na poszczególnych etapach realizacji Programu, a także sformułowanie rekomendacji na przyszłość.
  3. Ocena Programu dokonywana będzie wspólnie przez przedstawicieli Burmistrza i organizacji pozarządowych, ciałami dialogu i Rawicką Gminną Radą Pożytku Publicznego i opierać się będzie na analizie następujących kryteriów:
  • liczby zadań publicznych o charakterze wieloletnim zleconych organizacjom pozarządowym poprzez otwarte konkursy ofert,
  • liczby zadań publicznych o charakterze wieloletnim zleconych organizacjom pozarządowym z zastosowaniem mechanizmu regrantingu,
  • liczby zadań publicznych o charakterze wieloletnim zleconych organizacjom pozarządowym poprzez zakup usług,
  • łącznej wysokości środków finansowych Gminy zaangażowanych w realizację zadań publicznych o charakterze wieloletnim, zleconych organizacjom pozarządowym.

Konsultacje społeczne prowadzone były przez Biuro Promocji i Komunikacji Społecznej Urzędu Miejskiego Gminy Rawicz

Kontakt z zespołem projektowym: e-mail: promocja@rawicz.eu

Przygotowanie projektu uchwały

Zawartość merytoryczna: Michał Turski – inspektor Biura Promocji i Komunikacji Społecznej
Korekta: Magdalena Kaczmarek – kierownik Biura Promocji i Komunikacji Społecznej
Konsultacja prawna: Maciej Świerzewski – Biuro Prawne Urzędu Miejskiego Gminy Rawicz