CZYM JEST WIELOLETNI PROGRAM
- wyznacza kierunki współpracy
- określa ramy współdziałania
- jest deklaracją chęci współpracy JST z NGO
- zapewnia ciągłość realizacji zadań
ZASADY WSPÓŁPRACY
- pomocniczość
- suwerenność stron
- partnerstwo – równorzędność
- efektywność
- uczciwa konkurencja
- jawność
- równość szans
- zrównoważony rozwój
CEL GŁÓWNY
MISJA
Rozwój współpracy Gminy i organizacji pozarządowych jako kluczowego partnera przy tworzeniu polityk publicznych oraz efektywnej realizacji zadań publicznych.
WIZJA
Rozwój społeczeństwa obywatelskiego przejawiająca się coraz większą aktywnością mieszkańców w angażowaniu się we wspólne działania na rzecz rozwoju Gminy wpływa znacząco na poczucie sprawczości członków społeczności lokalnej.
3 PŁASZCZYZNY OSIAGNIĘCIA CELU GŁÓWNEGO
- dialog
- wsparcie finansowe
- wsparcie pozafinansowe
3 CELE SZCZEGÓŁOWE
- Rozwój dialogu i usprawnianie przepływu informacji we współpracy Gminy z organizacjami.
- Budowanie stabilnego systemu współpracy finansowej opartego na przejrzystych zasadach zlecania zadań publicznych oraz zwiększanie ilości zadań publicznych zlecanych organizacjom.
- Wzmocnienie znaczenia współpracy pozafinansowej Gminy z organizacjami pozarządowymi.
ZAKRES PRZEDMIOTOWY PROGRAMU
- Współpraca obejmuje wykonywanie zadań publicznych w sferach pożytku publicznego, o których mowa w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, szczegółowo ujętych w rocznych programach współpracy.
- Przedmiotem współpracy są działania wspierające organizacje pozarządowe w podejmowaniu aktywności społecznej w celu zaspokajania istniejących potrzeb społecznych lub służące rozwiązywaniu problemów społecznych, dzięki którym osiągnięte mogą być cel główny i cele szczegółowe.
Dla osiągnięcia celów szczegółowych określono działania. W ramach działań wyznaczono zadania do wykonania. W wyniku zadań powstaną konkretne produkty. Działania mają też przynieść mierzalne rezultaty. Osiągnięcie lub nie, spodziewanych rezultatów da odpowiedź na pytanie o tym czy określone w Programie działania pomogły osiągnąć cele szczegółowe i cel główny.
CEL 1 DIALOG
-
Działania na rzecz rozwoju udziału organizacji w procesach tworzenia dokumentów oraz założeń dokumentów, w tym w konsultacjach.
1) Zadaniami priorytetowymi w ramach działań będą:
- szersze włączanie przedstawicieli organizacji w zespoły robocze, eksperckie służące diagnozie i programowaniu polityk gminnych i tworzenie wspólnych zespołów złożonych z przedstawicieli Gminy i organizacji,
- wzmacnianie działań promocyjnych prowadzonych konsultacji,
- wypracowanie rekomendacji do zmian systemu konsultacji z organizacjami,
2) Produktami tych działań mogą być:
- dokument zawierający rekomendacje mające na celu tworzenie wspólnych zespołów złożonych z przedstawicieli Gminy i organizacji, wypracowany wspólnie przez przedstawicieli organizacji i urzędników,
- newsletter zawierający informacje o ogłoszonych konsultacjach dla organizacji, przygotowywany cyklicznie i wysyłany do zainteresowanych organizacji,
- dokument zawierający rekomendacje do zmiany uchwały o systemie konsultacji z organizacjami, wypracowany wspólnie przez przedstawicieli organizacji i urzędników.
3) Rezultatami tych działań mogą być:
- wzrost odsetka organizacji deklarujących udział w procesach tworzenia dokumentów oraz założeń dokumentów, w tym w procesach konsultacyjnych,
- wzrost odsetka organizacji posiadających wiedzę o tym, że mogą uczestniczyć w procesach tworzenia dokumentów oraz założeń dokumentów, w tym w procesach konsultacyjnych.
-
Działania na rzecz powoływania komisji dialogu społecznego lub zespołów wspólnych oraz wzmocnienia roli i sprawności funkcjonowania obecnych komisji, zespołów i rad, w tym Rawickiej Gminnego Rady Działalności Pożytku Publicznego i Rawickiej Gminnej Rady Sportu.
1) Zadaniami priorytetowymi w ramach działań będą:
- rozwój działań informacyjnych służących promocji działań ciał dialogu i budujących ich współpracę ze środowiskiem oraz podejmowanie działań zwiększających zaangażowanie zarówno organizacji, jak i urzędników (w tym osób decyzyjnych) w pracę ciał dialogu,
- podejmowanie wspólnych przedsięwzięć i działań szkoleniowych organizacji i urzędników służących lepszej współpracy w ramach ciał dialogu,
- wzmocnienie rozpoznawalności Rawickiej Gminnej Rady Działalności Pożytku Publicznego i Rawickiej Gminnej Rady Sportu oraz zmiana systemu wyborów do Rawickiej Gminnej Rady Działalności Pożytku Publicznego w kierunku szerszej współpracy ze środowiskiem organizacji.
2) Produktami tych działań mogą być:
- publikacja elektroniczna promująca ciała dialogu społecznego, dobre praktyki i korzyści płynące z uczestniczenia w komisjach osób decyzyjnych z Gminy, zachęcająca do uczestniczenia w nich,
- szkolenie skierowane do członków komisji dialogu społecznego i urzędników współpracujących z komisjami, mające na celu podniesienie kompetencji w zakresie prowadzenia posiedzeń komisji dialogu społecznego, poprawienie organizacji pracy komisji oraz integrację,
- dokument zawierający rekomendacje do znowelizowania uchwały Rady Miejskiej Gminy Rawicz w sprawie określenia trybu powoływania członków oraz organizacji i trybu działania Rawickiej Gminnej Rady Działalności Pożytku Publicznego, a także terminów i sposobu zgłaszania kandydatur na członków tej Rady, wypracowany wspólnie przez przedstawicieli organizacji i urzędników.
3) Rezultatem tych działań będzie:
- wzrost liczby ciał dialogu, w skład których wchodzą przedstawiciele organizacji pozarządowych,
- wzrost liczby organizacji wchodzących w skład ciał dialogu,
- w pierwszym roku funkcjonowania Programu ustalenie wartości początkowej, a w kolejnych latach wzrost odsetka przedstawicieli organizacji deklarujących wiedzę nt. działań podejmowanych przez Rawicką Gminną Radę Działalności Pożytku Publicznego.
CEL 2 WSPARCIE FINANSOWE
-
Działania na rzecz budowania pozycji organizacji jako kluczowego partnera Gminy w realizacji zadań publicznych w celu zaspokajania potrzeb mieszkańców.
1) Zadaniami priorytetowymi w ramach działań będą:
- stworzenie katalogu zadań publicznych, które mogą zostać przekazane do realizacji organizacjom,
- wspólne wypracowywanie założeń do ogłoszeń konkursowych w ramach prac komisji dialogu społecznego,
- prowadzenie szkoleń dla urzędników dot. współpracy Gminy z organizacjami,
- promocja dobrych praktyk dotyczących współpracy Gminy i organizacji,
- rozwój mechanizmów wspierających współpracę instytucji z organizacjami,
- wspieranie stabilności działań organizacji przez zapewnienie stabilnego finansowania zlecanych im zadań gminnych.
2) Produktami tych działań mogą być:
- publikacja elektroniczna, aktualizowana co roku, zawierająca katalog zadań publicznych zlecanych organizacjom,
- dokument zawierający rekomendacje mające na celu wypracowywanie założeń do ogłoszeń konkursowych w ramach prac ciał dialogu społecznego,
- publikacja elektroniczna promująca dobre praktyki współpracy finansowej Gminy i organizacji,
- utrzymywany i rozwijany elektroniczny generator wniosków, służący głównie współpracy finansowej Gminy z organizacjami.
3) Rezultatami tych działań mogą być:
- w pierwszym roku funkcjonowania Programu ustalenie wartości początkowej, a w kolejnych latach wzrost odsetka organizacji oceniających, że podczas realizacji zadań otrzymały od Gminy tyle pomocy, ile potrzebowały.
-
Działania na rzecz rozwoju systemu współpracy finansowej w oparciu o otwarte konkursy ofert.
1) Zadaniami priorytetowymi w ramach działań będą:
- stworzenie katalogu zlecanych zadań publicznych opartych na umowach wieloletnich,
- wprowadzenie w systemie realizacji zadań publicznych możliwości rozwoju instytucjonalnego organizacji przy realizacji zadania publicznego oraz wprowadzenie możliwości sfinansowania tych działań ze środków pochodzących z dotacji,
- dalsze upraszczanie procedur zlecania i rozliczania zadań publicznych, w tym m.in.: określenie katalogu rezultatów dla poszczególnych sfer zadań publicznych,
- wypracowanie spójnych zasad kontroli merytorycznej i finansowej realizacji zadań publicznych,
- usprawnienie pracy komisji konkursowych m.in. poprzez wypracowanie i wdrożenie systemu wsparcia dla członków komisji.
2) Produktami tych działań mogą być:
- aktualizowany co roku dokument zawierający katalog zadań wieloletnich planowanych do zlecenia organizacjom,
- dokument zawierający rekomendacje mające na celu wsparcie stabilności zatrudnienia w organizacjach pozarządowych realizujących zadania publiczne na zlecenie Gminy, wypracowane wspólnie przez przedstawicieli organizacji i urzędników,
- dokument zawierający rekomendacje, wypracowane wspólnie przez przedstawicieli organizacji i urzędników, zapisów w ogłoszeniach konkursowych, dopuszczających możliwość przeznaczenia części środków z dotacji na rozwój instytucjonalny organizacji w związku z realizacją zadań publicznych,
- dokument zawierający katalog rezultatów dla poszczególnych sfer zadań publicznych zlecanych organizacjom, wypracowany wspólnie przez urzędników i przedstawicieli organizacji,
- dokument określający zasady kontroli merytorycznej i finansowej realizacji zadań publicznych,
- dokument zawierający opis rozwiązań, które zostaną wypracowane wspólnie przez urzędników i przedstawicieli organizacji, które będą się składały na system wsparcia dla pozarządowych członków komisji konkursowych.
3) Rezultatami tych działań mogą być:
- wzrost liczby zadań wieloletnich zlecanych organizacjom,
-
Działania na rzecz rozwoju współpracy międzysektorowej w realizacji zadań publicznych.
1) Zadaniami priorytetowymi w ramach działań będą:
- wspieranie powstawania partnerstw międzysektorowych (organizacje–biznes–gmina–oświata) dla opracowania nowych rozwiązań i realizacji zadań publicznych,
- rozwój Partnerstwa Na Rzecz Rozwoju i Integracji Gminy Rawicz oraz innych partnerstw Gminy i organizacji w pozyskiwaniu środków spoza budżetu Gminy.
2) Produktami tych działań mogą być:
- spotkania z przedstawicielami organizacji służące zawiązywaniu i rozwoju partnerstw międzysektorowych.
3) Rezultatami tych działań mogą być:
- wzrost liczby złożonych ofert wspólnych w ogłaszanych przez Gminę konkursach,
- wzrost liczby złożonych projektów partnerskich organizacji z Gminą do funduszy zewnętrznych.
CEL 3 WSPÓŁPRACA POZAFINANSOWA
-
Działania na rzecz spójnej polityki korzystania z zasobów Gminy.
1) Zadaniami priorytetowymi w ramach działań będą:
- kontynuowanie i rozwój prowadzonej polityki lokalowej,
- wypracowanie zasad i standardów korzystania z zasobów lokalowych i zaplecza technicznego jednostek organizacyjnych Gminy (m.in. placówek oświatowych, instytucji kultury, OSiR, Zakładu Usług Komunalnych, świetlic wiejskich) przy działaniach lokalnych z uwzględnieniem specyfiki funkcjonowania danej jednostki, promocja istniejących rozwiązań formalno-prawnych,
- opracowanie standardów do wieloletnich porozumień i umów najmu lokali,
- upowszechnienie informacji na temat możliwości wynajmu lokali,
- wprowadzenie w umowach na realizację zadań publicznych możliwości dofinansowania dostosowania infrastruktury do wymogów wynikających z ustawy o dostępności.
2) Produktami tych działań mogą być:
- dokument zawierający rekomendacje dotyczące stosowania jednolitych zasad polityki lokalowej wobec organizacji, wypracowany wspólnie przez urzędników i przedstawicieli organizacji,
- dokument zawierający rekomendacje dotyczące udostępniania przestrzeni i zasobów technicznych w poszczególnych typach instytucji gminnych, wypracowany wspólnie przez urzędników i przedstawicieli organizacji,
- dokument, aktualizowany co roku, zawierający informację na temat wolnych lokali będących w zasobach Gminy i możliwościach korzystania z nich przez organizacje.
3) Rezultatami tych działań mogą być:
- wzrost liczby instytucji/placówek miejskich udostępniających przestrzeń organizacjom,
- wzrost liczby wieloletnich umów najmu lokali gminnych dla organizacji pozarządowych,
- utrzymanie liczby lokali udostępnionych organizacjom co najmniej na poziomie obecnym poziomie.
2. Działania na rzecz promocji i rozwoju współpracy pozafinansowej.
1) Zadaniami priorytetowymi w ramach działań będą:
- promocja działań organizacji w Rawiczu jako ważnego partnera Gminy, w tym promocja wyróżnienia „Rawicki Lider NGO”,
- upowszechnianie dobrych praktyk w zakresie realizacji wspólnych przedsięwzięć o charakterze niefinansowym (m.in. placówki oświatowe, instytucje kultury, OSiR).
2) Produktami tych działań mogą być:
- kampania promująca wyróżnienie „Rawicki Lider NGO”,
- publikacja elektroniczna opisująca dobre praktyki w zakresie realizacji wspólnych przedsięwzięć o charakterze niefinansowym,
- organizacja Rawickiej Gali Organizacji Pozarządowych oraz Targów Ekonomii Społecznej „Rynek Aktywnych Mieszkańców”.
3) Rezultatami tych działań mogą być:
- ustalenie wartości początkowej, a w kolejnych latach wzrost odsetka organizacji pozytywnie oceniających współpracę z Gminą,
- ustalenie wartości początkowej, a w kolejnych latach wzrost odsetka liczby mieszkańców pozytywnie oceniających działalność organizacji na terenie gminy.
3. Działania na rzecz wzmacniania potencjału organizacji.
1) Zadaniami priorytetowymi w ramach działań będą:
- promocja i rozwój usług Centrum Wsparcia Ekonomii Społecznej.
2) Produktami tych działań mogą być:
- elektroniczna publikacja informacyjna o Centrum Wspierania Ekonomii Społecznej, opisująca jego ofertę i zachęcająca organizacje do korzystania z niej,
3) Rezultatami tych działań mogą być:
- w pierwszym roku funkcjonowania Programu ustalenie wartości początkowej, a w kolejnych latach wzrost odsetka organizacji znających CWES,
- w pierwszym roku funkcjonowania Programu ustalenie wartości początkowej, a w kolejnych latach wzrost odsetka organizacji pozytywnie oceniających ofertę CWES.
ZADANIA WIELOLETNIE
W sferze pożytku publicznego „Pomoc społeczna i polityka społeczna, działalność na rzecz osób z niepełnosprawnością, osób w wieku emerytalnym, promocji i organizacji wolontariatu oraz wspieranie rodziny”.
Realizacja w latach 2023-2025 usług społecznych wynikających z Gminnego Programu Usług Społecznych w zakresach:
- wspierania rodziny poprzez prowadzenie Lokalnego Klubu Rodzinnego, zgodnie ze Standardem Usług Społecznych – Lokalny Klub Rodzinny,
- wspierania osób z niepełnosprawnościami, poprzez prowadzenie klubu samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi, zgodnie ze Standardem Usług Społecznych – Klub Samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
- wspierania działań zmierzających do wzrostu aktywności obywatelskiej mieszkańców obszarów wiejskich, poprzez prowadzenie Klubów Aktywności Lokalnej, zgodnie ze Standardem Usług Społecznych – Klub Aktywności Lokalnej,
- wspieranie działań zmierzających do wzrostu aktywności społecznej osób starszych, w tym dla osób starszych z niepełnosprawnościami, poprzez realizację projektu pn. Akademia Życia, zgodnie ze Standardem Usług Społecznych – Akademia Życia.
Lista zadań publicznych o charakterze wieloletnim może ulec zmianie. Zadania publiczne zlecane do realizacji organizacjom pozarządowym precyzuje Roczny Program.
Kierunki działań Gminy na lata 2024-2027 w kontekście zlecania zadań publicznych
Sfery pożytku publicznego:
- Pomoc społeczna, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób
- Wspieranie rodziny i systemu pieczy zastępczej
- Ochrona i promocja zdrowia
- Działalność na rzecz integracji cudzoziemców
- Działalność na rzecz osób z niepełnosprawnością
- Działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym
- Działalność wspomagająca rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości
- Działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych
- Działalność na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynek dzieci i młodzieży
- Kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i dziedzictwa narodowego
- Wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej
- Ekologia i ochrona zwierząt oraz ochrona dziedzictwa przyrodniczego
- Turystyka i krajoznawstwo
- Działalność na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami
- Przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym
Wysokość środków planowanych na realizację Programu
- Program będzie finansowany z budżetu Gminy oraz dodatkowo ze źródeł zewnętrznych.
- Środki przeznaczone na realizację Programu zabezpieczane będą w uchwałach budżetowych na rok 2024 i lata następne.
- Wysokość środków finansowych planowanych na realizację zadań publicznych określonych niniejszym Programem wynosi 4 524 000 zł.
- Planowana wysokość środków finansowych. Roczny Program będzie szczegółowo precyzował cel i zakres współpracy, priorytetowe zadania publiczne oraz wysokość środków przeznaczonych na ich realizację w danym roku budżetowym.
Monitoring i ewaluacja Programu
- Program będzie realizowany w cyklu rocznym i co roku będzie przygotowywane sprawozdanie z jego realizacji. Prowadzona będzie ewaluacja bieżąca z uwzględnieniem danych pozyskiwanych ze sprawozdań z realizacji Rocznego Programu, sprawozdań z prowadzonych konsultacji, wyników cyklicznie prowadzonego monitoringu realizacji celów oraz innych dodatkowych badań ilościowych i jakościowych. Sprawdzana będzie realizacja rezultatów i wskaźników.
- W latach 2026–2027 planowana jest zewnętrzna ewaluacja – po zakończeniu okresu realizacji Programu, z wykorzystaniem danych z formularza w badaniu kondycji sektora organizacji/badaniu współpracy organizacji z rawickim samorządem. Celem badań i ewaluacji będzie podsumowanie i ocena efektywności działań oraz ich rezultatów na poszczególnych etapach realizacji Programu, a także sformułowanie rekomendacji na przyszłość.
- Ocena Programu dokonywana będzie wspólnie przez przedstawicieli Burmistrza i organizacji pozarządowych, ciałami dialogu i Rawicką Gminną Radą Pożytku Publicznego i opierać się będzie na analizie następujących kryteriów:
- liczby zadań publicznych o charakterze wieloletnim zleconych organizacjom pozarządowym poprzez otwarte konkursy ofert,
- liczby zadań publicznych o charakterze wieloletnim zleconych organizacjom pozarządowym z zastosowaniem mechanizmu regrantingu,
- liczby zadań publicznych o charakterze wieloletnim zleconych organizacjom pozarządowym poprzez zakup usług,
- łącznej wysokości środków finansowych Gminy zaangażowanych w realizację zadań publicznych o charakterze wieloletnim, zleconych organizacjom pozarządowym.
Konsultacje społeczne prowadzone były przez Biuro Promocji i Komunikacji Społecznej Urzędu Miejskiego Gminy Rawicz
Kontakt z zespołem projektowym: e-mail: promocja@rawicz.eu
Przygotowanie projektu uchwały
Zawartość merytoryczna: Michał Turski – inspektor Biura Promocji i Komunikacji Społecznej
Korekta: Magdalena Kaczmarek – kierownik Biura Promocji i Komunikacji Społecznej
Konsultacja prawna: Maciej Świerzewski – Biuro Prawne Urzędu Miejskiego Gminy Rawicz