Wnioski o wydanie zaświadczenia potwierdzającego okres pełnienia funkcji sołtysa można składać w Urzędzie Miejskim Gminy Rawicz – w Biurze Obsługi Klienta
lub przesłać elektronicznie na adres ePUAP:/umgrawicz/skrytka. Informacja telefoniczna w tej sprawie 65 616 49 88 wewnętrzny 500
Dodatek emerytalny dla sołtysa w wysokości 300 zł miesięcznie wprowadza ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa i obowiązuje
od 1 lipca br.
Komu przysługuje świadczenie?
O świadczenie może się ubiegać osoba, która:
- pełniła funkcję sołtysa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym przez okres co najmniej dwóch kadencji nie mniej niż 8 lat, (do okresu o którym mowa, wlicza się również okres pełnienia funkcji sołtysa na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, jeżeli osoba ta następnie pełniła funkcję sołtysa na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym). Przy ustalaniu okresu pełnienia funkcji sołtysa nie jest wymagane zachowanie ciągłości pełnienia tej funkcji.
- osiągnęła odpowiedni wiek:
– w przypadku kobiet 60 lat,
– w przypadku mężczyzn 65 lat, - nie była skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe
Gdzie należy złożyć wniosek o świadczenie?
Wniosek o przyznanie świadczenia będzie można złożyć w oddziale regionalnym albo placówce terenowej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego właściwych ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy od 1 lipca 2023 r.
Co należy dołączyć do wniosku o świadczenie?
Do wniosku o przyznanie świadczenia należy dołączyć:
1) zaświadczenie wydane przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwego dla sołectwa, w którym wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa, potwierdzające okres pełnienia tej funkcji;
2) oświadczenie wnioskodawcy o niekaralności za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.
Co zrobić , jeżeli Urząd Miejski nie posiada informacji potwierdzających okresu pełnienia funkcji sołtysa?
Jeżeli Urząd Miejski Gminy Rawicz nie będzie dysponował danymi potwierdzającymi okres pełnienia przez wnioskodawcę funkcji sołtysa, zostanie wydane postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia ze względu na brak danych potwierdzających okresu pełnienia funkcji. Postanowienie to należy dołączyć do wniosku o przyznanie świadczenia.
W przypadku braku dokumentów potwierdzających spełnienie wymogu pełnienia funkcji sołtysa przez co najmniej dwie kadencje nie mniej niż 8 lat zaświadczenie będzie mogło być zastąpione pisemnym oświadczeniem złożonym przez wnioskodawcę o spełnieniu tego wymogu, potwierdzonym pisemnymi oświadczeniami złożonymi przez co najmniej 5 osób zamieszkujących w sołectwie w czasie, w którym wnioskodawca pełnił w nim funkcję sołtysa.
Treść rozporządzenia https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20230001238/O/D20231238.pdf
Treść ustawy https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20230001073/O/D20231073.pdf
Wniosek o wydanie zaświadczenia na pełnienie funkcji sołtysa