"Zakup pomocy dydaktycznych dla Szkoły Podstawowej w Sierakowie" to projekt współfinansowany ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu w kwocie 43.500zł. Wkład własny Gminy Rawicz na realizację zadania stanowi 4.000 zł.
Dzięki dodatkowemu wsparciu finansowemu zakupiono rower stacjonarny - ładowarkę wraz z lampką, wiatraczkiem i wytwornicą baniek mydlanych, które są napędzane siłą mięśni rowerzysty. Dodatkowe wyposażenie jest przechowywane w szafce na akcesoria. Rower mierzy prędkość, napięcie i natężenie wytworzonego prądu elektrycznego oraz umożliwia ładowanie urządzeń mobilnych. Tor wyścigowy jest napędzany siłą mięśni rowerzysty i składa się z dwóch rowerów produkujących prąd napędzający autka umieszczone na torze magnetycznym przymocowanym do stołu. Dzięki bezpłatnej aplikacji łączącej się z rowerami za pomocą łącza Bluetooth możliwe jest dokonanie dodatkowych odczytów.
Pomysłodawcą tej inicjatywy są nauczycielki Szkoły Podstawowej w Sierakowie - p. Joanna Agaciak-Maćkowiak i p. Justyna Plewa. Projekt zaistniał z chęci zainteresowania dzieci i młodzieży szkolnej naukami przyrodniczymi poprzez interesujące i innowacyjne doświadczenie oraz eksperyment i chęć promowania postaw ekologicznych zachęcających do wyboru roweru jako zeroemisyjnego źródła transportu, a tym samym ochrony powietrza.
Zakupione pomoce dydaktyczne produkują prąd elektryczny, który zasili baterię telefonu, rozświetli lampkę czy wiatrak. Umożliwiają także badanie fizjologii i wydajności sportowej człowieka poprzez promocję rywalizacji sportowej. Uczniowie zapoznają się z procesem przetwarzania energii mechanicznej, zamiany energii fizycznej na elektryczną, skorzystają z roweru jako narzędzia edukacyjno – rekreacyjnego wspomagającego ich aktywność fizyczną. Wartością dodaną projektu będzie wykorzystanie sprzętu dydaktycznego również jako narzędzia terapeutycznego poprzez aktywność fizyczną w pracy edukacyjnej z uczniami Szkoły ze szczególnymi potrzebami.
Zakupione stacje rowerowe umożliwiają m.in.: pomiar napięcia i natężenia wytwarzanej energii elektrycznej, demonstrację wytworzenia energii cieplnej, świetlnej, ruchu wirowego; budowanie i wyjaśnianie działania obwodów elektrycznych z wykorzystaniem roweru jako źródła energii; pomiar prędkości jazdy, naukę o korzyściach dla funkcjonowania czynności życiowych człowieka w powiązaniu z ekologicznym źródłem transportu – tj. mierzenia tętna człowieka przed i po wysiłku oraz interpretację wyniku z pomocą nauczyciela, rozróżnianie pojęcia tętna spoczynkowego i powysiłkowego, pomiar liczby spalonych kalorii. Zakupiony sprzęt umożliwi i ułatwi organizowanie konkursów, warsztatów z ekologicznej funkcji rowerów, upowszechnianie wiedzy ekologicznej i przyrodniczej podczas organizowanych imprez szkolnych. Realizacja zadania umożliwi dzieciom i młodzieży zrozumienie fizjologii człowieka i procesów fizykochemicznych w jego organizmie oraz zachodzących w jego otoczeniu i środowisku naturalnym.