W Urzędzie Miejskim Gminy Rawicz funkcjonuje punkt przyjmowania wniosków w ramach Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze” we współpracy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu. W punkcie można skorzystać z bezpłatnej pomocy w przygotowaniu wniosku o dofinansowanie na wymianę źródła ciepła i termomodernizację budynku mieszkalnego jednorodzinnego oraz rozliczeniu wniosku o płatność.


Miejsce: Urząd Miejski Gminy Rawicz, ul. Marsz. J. Piłsudskiego 21, 63-900 Rawicz

Godziny pracy punktu: wtorki i czwartki od godz. 9:00 do 14:00
Z uwagi na duże zainteresowanie mieszkańców programem „Czyste Powietrze” przed wizytą w Urzędzie prosimy o wcześniejszy kontakt telefoniczny w celu umówienia terminu spotkania.

Nr telefonu: 519 518 595 (możliwy również kontakt SMS)

Uwaga: Przed spotkaniem należy upewnić się, że posiadają Państwo wszystkie dane oraz załączniki wymagane do kompletnego wypełnienia wniosku o dofinansowanie.

Jakie dane należy przygotować, aby móc złożyć wniosek o dofinansowanie w ramach programu Czyste Powietrze?

Do złożenia wniosku w Urzędzie Gminy potrzebne są następujące informacje (dokumenty):

  1. Dane wnioskodawcy (imię i nazwisko, PESEL, telefon kontaktowy, adres e-mail)
  2. Dane współmałżonka (imię i nazwisko, PESEL, adres zamieszkania) – jeśli dotyczy
  3. Dane współwłaścicieli (imiona i nazwiska, adresy zamieszkania) – jeśli dotyczy
  4. Lokalizacja przedsięwzięcia (adres, numer księgi wieczystej- PO1R/XXXXXXXX/X (X-cyfry), numer działki)
  5. Rok wystąpienia o zgodę na budowę / zgłoszenia budowy (należy wybrać odpowiedni przedział czasowy)
  6. Powierzchnia całkowita budynku/ lokalu mieszkalnego w m2
  7. Powierzchnia przeznaczona na prowadzenie działalności gospodarczej – jeśli dotyczy
  8. Data rozpoczęcia przedsięwzięcia (poniesienia pierwszego kosztu kwalifikowanego)
  9. Wymiana źródła ciepła – należy wskazać nowe źródło ciepła, ocieplanie przegród budowlanych, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej – należy podać liczbę m2
  10. Roczny dochód wnioskodawcy (dla poziomu podstawowego).
  11. Zaświadczenie o dochodowości wydane przez Centrum Usług Społecznych (dla poziomu podwyższonego i najwyższego)

Celem Programu Priorytetowego Czyste Powietrze jest poprawa jakości powietrza oraz zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych poprzez wymianę źródła ciepła i poprawę efektywności energetycznej budynków mieszkalnych jednorodzinnych.

Kto może złożyć wniosek w ramach programu Czyste Powietrze?

Beneficjentem Programu może zostać osoba fizyczna, która jest właścicielem/ współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub wydzielonego
w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą (maksymalnie 2 lokale w budynku).

Program obejmuje trzy grupy Beneficjentów:

  1. uprawnionych do podstawowego poziomu dofinansowania – osoby, których roczny dochód nie przekracza kwoty 135 000 zł (brany jest pod uwagę tylko dochód Beneficjenta, a nie w przeliczeniu na członka gospodarstwa domowego),
  2. uprawnionych do podwyższonego poziomu dofinansowania – osoby, których przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego nie przekracza kwoty 1 894 zł (w gospodarstwie wieloosobowym) lub 2 651 zł (w gospodarstwie jednoosobowym),
  3. uprawnionych do najwyższego poziomu dofinansowania – osoby, których przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego nie przekracza kwoty 1 090 zł (w gospodarstwie wieloosobowym) lub 1 526 zł (w gospodarstwie jednoosobowym).

Uwaga: Zaświadczenie o przeciętnym miesięcznym dochodzie na jednego członka gospodarstwa domowego wydaje Centrum Usług Społecznych w Rawiczu, ul. Gen. Grota Roweckiego 4a.

Na co można otrzymać wsparcie finansowe w ramach Programu Priorytetowego Czyste Powietrze?

Dofinansowanie w ramach programu “Czyste Powietrze” można otrzymać na:

  1. audyt energetyczny;
  2. wymianę źródła ciepła, wykonanie przyłączy, instalacji, wentylacji
  • podłączenie do sieci ciepłowniczej wraz z przyłączem
  • pompa ciepła powietrze/woda, pompa ciepła powietrze/woda o podwyższonej klasie efektywności energetycznej min. A++, pompa ciepła powietrze/powietrze, gruntowa pompa ciepła o podwyższonej klasie efektywności energetycznej o podwyższonej klasie energetycznej A++
  • kocioł gazowy kondensacyjny
  • kotłownia gazowa (przyłącze gazowe/zbiornik na gaz, instalacja wewnętrzna, kocioł gazowy kondensacyjny, opłata przyłączeniowa); dla budynków, które nie są przyłączone do sieci dystrybucji gazu);
  • kocioł olejowy kondensacyjny
  • kocioł zgazowujący drewno – UWAGA! Koszt kwalifikowany pod warunkiem złożenia wniosku o dofinansowanie obejmującego ten koszt oraz zakupu (wystawienie faktury lub równoważnego dokumentu księgowego) i montażu kotła do 30 czerwca 2023 r.;
  • kocioł zgazowujący drewno o podwyższonym standardzie
  • kocioł na pellet drzewny – UWAGA! Koszt kwalifikowany pod warunkiem złożenia wniosku o dofinansowanie obejmującego ten koszt oraz zakupu (wystawienie faktury lub równoważnego dokumentu księgowego) i montażu kotła do 30 czerwca 2023 r.;
  • kocioł na pellet drzewny o podwyższonym standardzie;
  • ogrzewanie elektryczne;
  • instalacja centralnego ogrzewania oraz instalacja ciepłej wody użytkowej;
  • wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła;
  • mikroinstalacja fotowoltaiczna (wymóg: wymiana źródła ciepła)
  1. ocieplenie przegród budowlanych – wymianę stolarki okiennej i drzwiowej:
    – ocieplenie przegród budowlanych – przed zakupem materiału dociepleniowego należy sprawdzić w kalkulatorze grubości izolacji jaką minimalną grubość ocieplenia należy zastosować, aby otrzymać dofinansowanie https://kalkulatorczystepowietrze.kape.gov.pl/
    – stolarka okienna, stolarka drzwiowa, bramy garażowe – zakupione i zamontowane okna, drzwi zewnętrzne, bramy garażowe muszą spełniać wymagania techniczne dla przenikalności cieplnej określone w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, obowiązujące od 31 grudnia 2020 r.

Szczegółowe informacje dotyczące Programu Priorytetowego Czyste Powietrze można znaleźć na stronie https://www.wfosgw.poznan.pl/czyste-powietrze/informacje-o-programie/

 Forma dofinansowania

Aktualnie obowiązujący formularz wniosku wraz z załącznikami oraz instrukcją jego wypełniania dostępne są:

  • w serwisie „gov.pl” lub
  • w systemie Generator Wniosków o Dofinansowanie (GWD) po utworzeniu konta i zalogowaniu się na stronie internetowej pod adresem https://gwd.nfosigw.gov.pl.

Wnioski o dofinansowanie można składać z wykorzystaniem następujących kanałów:

  • poprzez serwis „gov.pl” za pomocą systemu GWD – W celu złożenia wniosku poprzez serwis „gov.pl”, Wnioskodawca wypełnia wniosek na stronie wskazanej w tym serwisie i podpisuje kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym oraz przesyła go automatycznie za pośrednictwem wskazanego serwisu do właściwego WFOŚiGW na wyznaczoną skrzynkę podawczą ePUAP. W tym przypadku konieczne jest załączenie załączników do wniosku w formie elektronicznej (skany z wymaganymi podpisami lub załączniki z wymaganymi podpisami elektronicznymi).
  • poprzez stronę internetową (aplikację) partnera Programu, którego nazwa jest zamieszczona na Liście Partnerów API opublikowanej na stronie internetowej https://czystepowietrze.gov.pl/. W celu złożenia wniosku za pośrednictwem strony internetowej (aplikacji) partnera Programu, Wnioskodawca wypełnia wniosek na tej stronie zgodnie z instrukcją wskazaną przez partnera Programu. Następnie, po automatycznym przekierowaniu i zalogowaniu do systemu GWD – Wnioskodawca podpisuje wniosek kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym oraz wysyła wniosek (wraz z dołączonymi wcześniej załącznikami) automatycznie za pośrednictwem wskazanego systemu na wyznaczoną skrzynkę podawczą ePUAP właściwego WFOŚiGW, zgodnego z informacjami podanymi na wniosku.
  • bezpośrednio poprzez system GWD:
    1. W celu złożenia wniosku bezpośrednio w systemie GWD Wnioskodawca wypełnia wniosek w systemie GWD i podpisuje kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym oraz przesyła go automatycznie za pośrednictwem wskazanego serwisu do właściwego WFOŚiGW na wyznaczoną skrzynkę podawczą ePUAP. W tym przypadku konieczne jest załączenie załączników do wniosku w formie elektronicznej (skany z wymaganymi podpisami lub załączniki z wymaganymi podpisami elektronicznymi).
    2. Wniosek składany w postaci papierowej – jeśli Wnioskodawca nie dysponuje podpisem elektronicznym, po wypełnieniu wniosku w GWD, zatwierdza wniosek w systemie aż do uzyskania statusu wniosku „oczekuje na złożenie”, a następnie drukuje ten wniosek z systemu GWD, podpisuje go swoim odręcznym podpisem i dostarcza w postaci papierowej wraz z załącznikami w postaci papierowej (z wymaganymi podpisami) do właściwego WFOŚiGW. Wniosek w postaci papierowej złożony z oznaczeniem „wydruk roboczy” jest pozostawiany bez rozpatrzenia.

Wniosek o dofinansowanie można wypełnić oraz złożyć także w Urzędzie Miejskim Gminy Rawicz.

Realizacja Programu „Czyste Powietrze” w Gminie Rawicz:

Dane obejmują okres Liczba złożonych wniosków o dofinansowanie Liczba zrealizowanych przedsięwzięć Sumaryczna kwota wypłaconych dotacji [zł]
Od początku trwania programu do 30 września 2024 r.7343337 134 998,36
Od początku trwania programu do 31 czerwca 2024 r.6863186 549 808,88
Od początku trwania programu do 31 marca 2024 r.6203015 895 020,45
Od początku trwania programu do 31 grudnia 2023 r. 577 288 5 464 550,19
Od początku trwania programu do 30 września 2023 r. 524 280 5 013 652,98
Od początku trwania Programu do 30 czerwca 2023 r. 494 256 4 388 839,45
Od początku trwania Programu do 31 marca 2023 r. 453 224 3 852 628,00
Od początku trwania Programu do 30 grudnia 2022 r. 418 191 3 368 095,66
Od początku trwania Programu do 30 września 2022 r. 396 160 2 751 642,57