18.11.2020 r. – KOMUNIKAT O E-WIZYTACH
E-wizyty, dzięki którym klienci mogą umówić się z ekspertem ZUS na zdalną konsultację, cieszą się coraz większą popularnością. Z tej szybkiej i bezpiecznej formy kontaktu skorzystało już ponad 600 osób w Wielkopolsce.

Wizyta online to wideo-rozmowa z ekspertem danej placówki ZUS. Aby można było odwiedzić ZUS online, wystarczy dostęp do komputera lub smartfona z kamerką i mikrofonem. Klient wybiera dogodny dla siebie termin i godzinę. Na wirtualną wizytę można umówić się w dni robocze, w godzinach od 9.00 do 14.30. W celu zarezerwowania wizyty online należy wejść na stronę www.zus.pl. Podczas rezerwacji trzeba podać  swoje dane: imię, nazwisko, numer telefonu, adres e-mail, a także kod pocztowy miejsca zamieszkania. Należy wybrać również obszar merytoryczny e-wizyty.

Dzień przed spotkaniem, na wskazany podczas rejestracji numer telefonu, osoba rezerwująca zdalną wizytę, otrzyma sms przypominający. Natomiast w dniu e-wizyty, godzinę przed spotkaniem, otrzyma mail, w którym będzie link do połączenia  z pracownikiem ZUS. Ważne, aby przed rozmową udostępnić obraz z kamery i dźwięk z mikrofonu.

W celu sprawnego funkcjonowania tej usługi, apelujemy do osób, które z różnych powodów rezygnują z e-wizyty, by nas o tym wcześniej poinformowały, aby w tym czasie ktoś inny mógł z takiej porady skorzystać – zwraca uwagę Marlena Nowicka – regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce. – Wizytę online odwołamy przez link do rezygnacji z e-wizyty, który otrzymany bezpośrednio po dokonaniu rezerwacji oraz w dniu planowanego e-spotkania. Jeśli klient będzie chciał uzyskać informację w konkretnej, indywidualnej sprawie, powinien przygotować dokument tożsamości. Należy go pokazać do kamery podczas e-wizyty.

Ewa Szymankiewicz
koordynator ds. komunikacji społecznej i edukacji
ZUS Oddział w Ostrowie Wielkopolskim

09.11.2020 r. – DODATKOWY ZASIŁEK OPIEKUŃCZY
Od 9 do 29 listopada ponownie przysługuje dodatkowy zasiłek opiekuńczy. Można się o niego starać, m.in. w razie zamknięcia z powodu COVID-19 żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola, szkoły lub innej placówki, do której uczęszcza dziecko.

  • Dodatkowy zasiłek opiekuńczy przysługuje również w sytuacji, gdy placówki szkolno-wychowawcze nie są w stanie zapewnić opieki z powodu ich ograniczonego funkcjonowania, np. gdy część dzieci uczy się stacjonarnie, a część zdalnie.
  • Dodatkowy zasiłek opiekuńczy przysługuje ubezpieczonym rodzicom na opiekę nad dziećmi do lat 8, a także na starsze dzieci z odpowiednim orzeczeniem o niepełnosprawności, tzn. na dzieci do 16 lat, które mają orzeczenie o niepełnosprawności; do 18 lat, na te, które mają orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, oraz do 24 lat, w przypadku orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
  • Dodatkowy zasiłek przysługuje także w przypadku braku możliwości sprawowania opieki przez nianię, z którą rodzic ma zawartą umowę uaktywniającą lub w przypadku braku możliwości sprawowania opieki przez opiekuna dziennego z powodu COVID-19.

Do zasiłku uprawnieni są również rodzice lub opiekunowie pełnoletnich osób niepełnosprawnych, zwolnieni od wykonywania pracy z powodu konieczności zapewnienia opieki nad taką osobą, w przypadku zamknięcia z powodu COVID-19 placówki, do której uczęszcza dorosła osoba niepełnosprawna.

Aby otrzymać dodatkowy zasiłek opiekuńczy, wystarczy złożyć u swojego płatnika składek, np. pracodawcy, zleceniodawcy oświadczenie o sprawowaniu opieki nad dzieckiem. Osoby prowadzące działalność pozarolniczą składają oświadczenie bezpośrednio w ZUS. Mogą to zrobić drogą elektroniczną przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Złożone oświadczenie jest jednocześnie wnioskiem o dodatkowy zasiłek opiekuńczy. Bez oświadczenia ZUS albo płatnik składek nie wypłaci zasiłku.

Dodatkowego zasiłku opiekuńczego nie wlicza się do limitu zasiłku opiekuńczego przyznawanego na tzw. ogólnych zasadach. Należy jednak pamiętać, że świadczenie nie przysługuje, jeśli drugi z rodziców dziecka może zapewnić dziecku opiekę (np. jest bezrobotny, korzysta z urlopu rodzicielskiego czy urlopu wychowawczego). Zasiłku nie otrzymają również rodzice, którzy pomimo otwarcia placówki podejmą decyzję o pozostawieniu dziecka w domu.

Ewa Szymankiewicz
koordynator ds. komunikacji społecznej i edukacji
ZUS Oddział w Ostrowie Wielkopolskim


02.11.2020 r. – PONIEDZIAŁKI W ZUS

Od 2 listopada br., w związku z sytuacją epidemiczną, placówki ZUS będą czynne w poniedziałki tak, jak w pozostałe dni tygodnia, tj. od 8.00 do 15.00.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych zachęca do załatwiania spraw w ZUS bez wychodzenia z domu i skorzystania z e-wizyt. Więcej o e-wizytach w ZUS. ZUS jest dostępny także przez internet, za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.
Do dyspozycji klientów jest również ogólnopolska infolinia, pod numerem tel. 22 560 16 00, dostępna w dni robocze, w godzinach od 7.00 do 18.00. Pod numerem tel. 22 11 22 111 do dyspozycji klientów jest specjalna infolinia do obsługi spraw związanych z Polskim Bonem Turystycznym.

28.10.2020 r. – WNIOSEK O WYRÓWNANIE ŚWIADCZENIA
Pracodawca obniżył Ci etat lub wprowadził mniej korzystne warunki zatrudnienia w związku z tarczą antykryzysową? Dostałeś z tego powodu niższy zasiłek? Teraz można go przeliczyć.
W trakcie pandemii wielu pracowników pobierało zasiłki na opiekę nad dziećmi lub zasiłki chorobowe. W tym samym czasie pracodawcy korzystali z rozwiązań tarczy antykryzysowej, na przykład zmniejszając pracownikom wymiar etatu, co odbijało się na ich wynagrodzeniach. A niższe pensje przełożyły się w tej sytuacji z automatu na niższą wysokość wypłacanych zasiłków: opiekuńczych, chorobowych i macierzyńskich. W październiku weszła w życie zmiana przepisów, która pozwala na przeliczenie wysokości świadczeń chorobowych. Niższe zasiłki, obliczone na podstawie wynagrodzenia obniżonego w związku z Covid-19, można teraz na nowo przeliczyć z zastosowaniem wynagrodzenia, które obowiązywało przed zmianą czasu pracy. Dotyczy to osób, którym pracodawcy na podstawie tarczy antykryzysowej obniżyli wymiar czasu pracy lub wprowadzili mniej korzystne warunki zatrudnienia w okresie pobierania zasiłku. Przeliczenie jest możliwe, jeśli między okresami pobierania wcześniejszego i kolejnego zasiłku nie było przerwy, albo, gdy ta przerwa była krótsza niż trzy miesiące kalendarzowe.

Żeby otrzymać wyrównanie świadczenia, trzeba złożyć wniosek u płatnika zasiłku. Jeśli zasiłki wypłaca sam pracodawca, to wniosek należy przekazać pracodawcy. Pozostałe osoby składają wniosek w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych – informuje Marlena Nowicka – regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce – Nie ma sformalizowanego wzoru wniosku.

Wystarczy, żeby dana osoba napisała, że występuje o przeliczenie wcześniej wypłaconego zasiłku, niższego w związku z obniżonym wymiarem czasu pracy. Jeżeli wypłatą zasiłku zajmuje się ZUS, to wniosek można przesłać przez Internet, za pomocą Platformy Usług Elektronicznych ZUS. Na stronie www.zus.pl jest instrukcja, jak to zrobić przy pomocy formularza ZAS-58. ZUS poprosi pracodawcę o potwierdzenie, że zmniejszenie etatu nastąpiło na podstawie przepisów ustawy o COVID-19. Wniosek można także złożyć u swojego pracodawcy, który powinien jak najszybciej przekazać ten wniosek do ZUS, z informacją, że obniżenie etatu było związane z COVID-19. Pracodawca może również skorzystać z formularza ZAS-58 na PUE ZUS, dołączając do niego skan wniosku.

28.10.2020 r. – ROZLICZENIE W RAMACH TARCZY ANTYKRYZYSOWEJ 5.0
Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że aby skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek za lipiec, sierpień i wrzesień, w ramach Tarczy 5.0 należy, najpóźniej do końca października, przekazać do ZUS deklaracje rozliczeniowe.
W ramach tarczy antykryzysowej 5.0 przedsiębiorcy mogą m.in. skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek za lipiec, sierpień i wrzesień.
Prawo do tej formy pomocy przysługuje płatnikom sektora turystycznego, hotelarskiego, organizacji i obsługi targów, konferencji, wystaw. Warunkiem uzyskania zwolnienia jest m.in. prowadzenie działalności przed 30 czerwca 2020 r. Należy również wykazać 75 proc. spadek przychodów w porównaniu z miesiącami z 2019 roku (porównujemy pierwszy miesiąc z wniosku o zwolnienie z analogicznym miesiącem 2019 r.).
Wnioski o zwolnienie można składać do końca listopada.
Ponadto, aby skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek za lipiec, sierpień i wrzesień należy przekazać do ZUS dokumenty rozliczeniowe, najpóźniej do końca października. Spóźnienie w tym przypadku będzie oznaczało brak możliwości skorzystania ze zwolnienia.

21.10.2020 r. – RUSZAJĄ E-WIZYTY
Zakład Ubezpieczeń Społecznych, w trosce o bezpieczeństwo klientów,  uruchamia e-wizyty. Wizyta online to wideo-rozmowa z ekspertem danej placówki ZUS. Z wirtualnej wizyty w ZUS już teraz skorzystają mieszkańcy Poznania, Warszawy, Krakowa i Wrocławia. Od 4 listopada br. usługa będzie dostępna we wszystkich oddziałach ZUS.

Aby można było odwiedzić ZUS online, wystarczy dostęp do komputera lub smartfona z kamerką i mikrofonem
– informuje Marlena Nowicka – regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce – Klient wybiera dogodny dla siebie termin i godzinę wizyty online. Na wirtualną wizytę można umówić się w dni robocze, w godzinach od 9.00 do 14.30. Może ona trwać maksymalnie 20 min.

W celu zarezerwowania wirtualnej wizyty należy wejść na stronę www.zus.pl. Podczas rezerwacji trzeba podać  swoje  dane: imię, nazwisko, numer telefonu, adres e-mail, a także kod pocztowy miejsca zamieszkania. Należy wybrać również obszar merytoryczny e-wizyty, czyli: zasiłki, emerytury i renty, firmy i pracujący, założenie profilu PUE, a docelowo również doradca ds. ulg i umorzeń. Dzień przed spotkaniem, na wskazany podczas rejestracji numer telefonu, osoba rezerwująca zdalną wizytę, otrzyma sms przypominający. Natomiast w dniu e-wizyty, godzinę przed spotkaniem, otrzyma mail, w którym będzie link do połączenia  z pracownikiem ZUS.
Jeśli klient będzie chciał uzyskać informacje w konkretnej, indywidualnej sprawie, powinien przygotować dokument tożsamości. Należy go pokazać do kamery podczas e-wizyty. W e-wizycie może też wziąć udział opiekun faktyczny lub prawny. Wtedy klient powinien zaznaczyć odpowiednią opcję na etapie rezerwacji. Jeżeli klient posiada pełnomocnictwo, które jest zarejestrowane w ZUS, może także odbyć e-wizytę w imieniu innej osoby – dodaje rzeczniczka.

14.10.2020 r. – NOWY CYKL DYŻURÓW DLA OSTROWSKIEGO ODDZIAŁU
W ostrowskim oddziale ZUS został przygotowany cykl dyżurów telefonicznych. Inicjatywa ma na celu umożliwienie dodatkowych form kontaktu dla klientów. Wykaz dyżurów telefonicznych poniżej:

Dyżur telefoniczny „ZUS na dyżurze”
Temat dyżuru: „Świadczenia z FUS”

19 października 2020 r., w godz. od 9:00 do 12:00 pod numerem telefonu 502 001 067
 22 października 2020 r., w godz. od 9:00 do 11:00 pod numerem telefonu 65 512 75 85
 26 października 2020 r., w godz. od 10:00 do 12:00 pod numerem telefonu 65 546 19 43

 Zapytaj eksperta:

  • nowe limity dla dorabiających rencistów i wcześniejszych emerytów,
  • korzystne przeliczenie emerytur dla rocznika 1953 (kogo dotyczy wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 6 marca 2019 r.; kto musi składać wniosek o przeliczenie, a kto nie będzie musiał tego robić; kto i kiedy dostanie wyrównanie; co można zyskać na ponownym przeliczeniu renty lub emerytury,
  • renta rodzinna – prawo i wysokość świadczenia, terminy dostarczania dokumentów.

Dyżur telefoniczny „ZUS na dyżurze”
Temat dyżuru: „Tarcza Antykryzysowa 5.0”

Świadczenia postojowe i zwolnienie ze składek dla branży turystycznej lipiec, sierpień, wrzesień.

28 października 2020 r., w godz. od 10:00 do 12:00 pod numerem telefonu 65 546 19 43

Dyżur telefoniczny „ZUS na dyżurze”
Temat dyżuru: „Ulgi w spłacie należności w ZUS”

21 października 2020 r. , w godz. od 8:00 do 14:00 pod numerem telefonu 62 747 27 42 wew. 305
23 października 2020 r. , w godz. od 9:00 do 12:00 pod numerem telefonu  502 001 067

 Zapytaj eksperta:

  • ulgi w spłacie zaległości w ZUS, ze szczególnym uwzględnieniem ulg w okresie pandemii,
  • kiedy i jak można złożyć wniosek o ulgę: raty i odroczenie terminu płatności składek;
  • gdzie i kiedy można skorzystać z pomocy doradcy w ZUS,
  • jakie są korzyści dla płatnika z podpisanych umów z ZUS.

Dyżur telefoniczny „ZUS na dyżurze”
Temat dyżuru: „Prawo do świadczeń w razie choroby i macierzyństwa”

21 października 2020 r., w godz. od 9:00 do 11:00 pod numerem telefonu  65 512 75 85

Zapytaj eksperta:

  • prawo do świadczeń w razie choroby i macierzyństwa,
  • jakie dokumenty należy złożyć, aby uzyskać świadczenie w razie choroby i macierzyństwa.

Dyżur telefoniczny „ZUS na dyżurze”
Temat dyżuru: „Mała działalność gospodarcza+”

22 października 2020 r., w godz. od 9:00 do godz. 12:00 pod numerem telefonu 502 001 067
23 października 2020 r., w godz. od 9:00 do godz. 11:00 pod numerem telefonu 65 525 84 05

Zapytaj eksperta:

  • warunki i okres stosowania zasad obowiązujących dla płatników składek,
  • zasady ustalania limitu przychodów przedsiębiorcy,
  • wyliczania najniższej podstawy wymiaru składek,
  • sporządzania i przekazywania dokumentów ubezpieczeniowych.

14.10.2020 r. – ŚWIADCZENIE WYRÓWNAWCZE DLA OPOZYCJONISTÓW
Działacze opozycji antykomunistycznej lub osoby represjonowane z powodów politycznych mogą już wnioskować o świadczenie wyrównawcze.
Świadczenie wyrównawcze przysługuje osobie, która ma status działacza opozycji antykomunistycznej lub osoby represjonowanej z powodów politycznych i pobiera emeryturę, rentę inwalidzką albo rentę z tytułu niezdolności do pracy w wysokości niższej niż 2400 zł.

Świadczenie to przysługuje nie wcześniej niż od 15 października 2020 r., tj. od dnia wejścia w życie przepisów dotyczących świadczenia wyrównawczego i nie wcześniej niż od miesiąca, w którym zostanie zgłoszony wniosek o to świadczenie. Aby otrzymać świadczenie wyrównawcze, trzeba złożyć wniosek i dołączyć do niego decyzję Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych, która potwierdza status działacza opozycji antykomunistycznej lub osoby represjonowanej z powodów politycznych. Osoba uprawniona do emerytury lub renty zagranicznej albo innego świadczenia zagranicznego o podobnym charakterze musi także złożyć w ZUS dokument stwierdzający prawo do takiego świadczenie i jego wysokości, wystawiony przez zagraniczną instytucję właściwą do spraw emerytalno-rentowych.

Wniosek o świadczenie wyrównawcze (na druku ER-SWA) można złożyć w każdej placówce ZUS lub za pośrednictwem poczty. Decyzję w sprawie świadczenia wyda placówka ZUS, która przyznała lub wypłaca świadczenie emerytalno-rentowe.
Ustalając, czy kwota pobieranych świadczeń emerytalno-rentowych jest niższa niż  2400 zł, ZUS bierze pod uwagę miesięczną kwotę brutto pobieranej emerytury lub renty oraz kwotę zagranicznych świadczeń emerytalno-rentowych. Nie uwzględnia natomiast dodatków wypłacanych z tymi świadczeniami.